افزایش ظرفیت تولید روزانه گاز

به گزارش «شانا» به ‌‌‌‌نقل از گروه پتروپارس، فرخ علیخانی، مدیرعامل گروه پتروپارس با بیان این موضوع یادآور شد: با اجرای این پروژه ضمن جبران بخشی از ناترازی گاز کشور، فرصت‌های شغلی مناسبی برای بخش‌های مختلف صنعت ازجمله سازندگان و شرکت‌های خدمات حفاری فراهم خواهد شد. وی ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود با حفاری ۸ حلقه چاه در این پروژه که در موقعیت‌های SPD۴، SPD۱، SPD۵ و SPD۶ قرار دارد، ۷‌میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شود.

شرکت خدمات چاه‌‌‌‌های نفت پتروپارس «پوسکو» به‌عنوان بازوی حفاری گروه پتروپارس، عملیات حفاری چاه‌‌‌‌های درون میدانی پارس‌‌‌‌جنوبی را در موقعیت SPD۱ برعهده دارد. شرکت ملی نفت ایران با هدف رفع ناترازی گاز در کشور، «توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های گازی مشترک» به‌ویژه میدان گازی مشترک پارس‌‌‌‌جنوبی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود درنظر گرفته و راه‌اندازی فاز‌۱۱ پارس‌‌‌‌جنوبی، برنامه‌‌‌‌ریزی برای احداث تاسیسات فشارافزایی و واگذاری حفاری و تکمیل چاه‌‌‌‌های درون میدانی را به‌عنوان بخشی از این اقدام‌های راهبردی تعریف کرده‌است. براین اساس و به‌منظور اجرای کامل پروژه حفاری چاه‌‌‌‌های درون‌‌‌‌میدانی (Infill) در میدان مشترک پارس‌جنوبی، این طرح به گروه پتروپارس، پتروایران، پاسارگاد و حفاری شمال واگذار شد تا ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک روزانه حدود ۳۶‌میلیون مترمکعب افزایش‌یافته و با کاهش ناترازی گازی کشور، به توسعه صنعت گاز، حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک با قطر و رشد اقتصادی کشور کمک شود.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، با استقرار دکل حفاری در موقعیت سکوی گازی SPQ۱ واقع در مرز آبی ایران و قطر در خلیج‌فارس، عملیات حفاری همزمان سه حلقه چاه در میدان مشترک پارس‌جنوبی آغاز شد. محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه آغاز به‌کار این عملیات با بیان اینکه همه میدان‌های نفتی و گازی به مروز زمان دچار افت فشار و کاهش تولید می‌شوند، بیان کرد: پس از مطالعات انجام‌شده ازسوی مدیریت مهندسی نفت و گاز این شرکت، پروژه حفاری ۳۵حلقه چاه درون‌‌‌‌میدانی تعریف شد تا ضمن حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، بخشی از افت فشار و ناترازی گاز در سال‌های آینده جبران شود. وی با بیان اینکه طرح حفاری ۳۵حلقه چاه درون‌‌‌‌میدانی پارس‌جنوبی، بر روی ۱۷سکوی تولیدی این میدان مشترک تکمیل و عملیاتی خواهد شد، یادآور شد: هدف‌گذاری شده تا با اجرای این پروژه در ۳سال‌آینده، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، ۳۶‌میلیون مترمکعب افزایش یابد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برنامه زمان‌بندی برای اجرای این طرح را تا پایان سال‌۱۴۰۵ عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح از پیمانکاران توانمند داخلی کمک گرفته‌شده که افزون بر کاهش ناترازی گاز، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور را به‌همراه خواهد داشت.