چشم‌‌‌‌‌انداز گاز صادراتی ایالات‌‌‌‌‌متحده

پس از ماه‌ها فشار از سوی فعالان اقلیمی، وزارت انرژی این کشور اعلام کرد؛ در اجرای پروژه‌های عظیم صادراتی که گاز شکسته‌‌‌‌‌شده را در قالب مایعی فوق‌‌‌‌‌خنک به‌نام LNG متراکم می‌کند، تجدیدنظر خواهد کرد. بازار هدف این محصول البته اروپا و آسیا عنوان ‌شده‌است. در این میان، دولت متعهد شد که پروژه‌های LNG در انتظار تصویب را معلق نگه‌داشته و از حذف مطلق آنها جلوگیری کند. به نوشته تارنمای گریست، این اقدام غافلگیرکننده پس از دیدار مقامات ارشد کاخ‌سفید با فعالان جوان آب‌وهوایی که علیه صادرات LNG مبارزه می‌کردند صورت‌گرفت و به‌نظر می‌رسید‌که نشان‌دهنده تغییر در مسیر صنعتی است که از حمایت همه‌‌‌‌‌جانبه دولت اوباما و ترامپ برخوردار بوده‌است. در همین ارتباط، بیل‌‌‌‌‌مک‌‌‌‌‌کیبن موسس و نویسنده ۳۵۰org، گفت این تصمیم به این معناست که بایدن «بیش از هریک از پیشینیان خود برای حذف انرژی کثیف تلاش کرده‌است.» پیش‌بینی می‌شود در فاصله تنها ۶ماه بعد، این توقف به‌عنوان عاملی فراتر از یک سرعت‌‌‌‌‌گیر در رشد سریع صنعتی عمل کند که به نوبه خود، ترکیب انرژی جهانی را متحول می‌کند، اگرچه این توقف باعث خشم مدیران نفت و گاز و اعتراض شدید جمهوری‌خواهان شد، شمول اجرایی کاربرد آن تنها به چند پروژه محدود شد که در مراحل برنامه‌‌‌‌‌ریزی بودند. این تصمیم در مقام عمل، بر چندین پایانه نفتی بزرگی که قبلا تاییدیه دریافت کرده‌اند یا در حال ساخت هستند، تاثیری نگذاشته و در انتهای مسیر، مجموع ظرفیت صادرات نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌متحده به دو‌برابر نیز خواهد رسید.

ترامپ در‌برابر دموکرات‌ها

اوایل این ماه بود که یک قاضی فدرال منصوب از سوی دونالدترامپ رئیس‌‌‌‌‌جمهور سابق، سیاست دولت فعلی را زیر پا گذاشت. قاضی لوئیزیانا حکم داد که دولت بایدن به‌رغم اینکه به تغییر و تعدیل راهبرد صادرات LNG فکر می‌کند، باید کماکان برخی پروژه‌های نفتی خصوصی را برای تصویب مدنظر قرار دهد. با کاهش احتمال شکست دموکرات‌ها برای شکست ترامپ در انتخابات نوامبر، این احتمال افزایش می‌یابد که دولت به هیچ‌وجه موفق به تغییر سیاست صادرات گاز طبیعی کشور نشود. استیون‌‌‌‌‌مایلز محقق و کارشناس گاز طبیعی در دانشگاه رایس، گفت: «اینکه فکر کنید صادرات LNG به نفع عموم است، یک اشتباه محاسباتی خواهد بود. البته در انتهای مسیر، احتمالا همه‌چیز به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بستگی خواهد داشت.» هنگامی که سازمان انرژی این کشور در ژانویه این راهبرد جدید را اعلام کرد؛ جنیفرگرانهولم وزیر انرژی، آن را به‌عنوان تلاشی ضروری برای به‌‌‌‌‌روزرسانی معیارهای دولت در مسیر ارزیابی پایانه‌‌‌‌‌های صادراتی عظیمی که در امتداد خلیج‌مکزیک ایجاد شده‌اند، توصیف کرد. در شرایطی که ایالات‌‌‌‌‌متحده به بزرگ‌ترین صادرکننده گازطبیعی مایع در جهان تبدیل شده‌است، مقامات هنوز مطمئن نیستند که افزایش صادرات انرژی این کشور چگونه ترکیب انرژی جهان را تغییر می‌دهد. آیا ارسال این حجم از گاز به خارج از کشور به کنترل تجارت زغال‌سنگ، سوختی بسیار ناسازگارتر برای آب و هوا، کمک‌کرده یا رشد انرژی‌های تجدیدپذیر را متوقف می‌کند؟ آیا دلیل این تصمیم، ایجاد فرصت‌های شغلی در ایالت‌‌‌‌‌های غنی از گاز ایالات‌‌‌‌‌متحده بود یا افزایش هزینه برای پرداخت‌‌‌‌‌کنندگان قبوض برق و شرکت‌های آمریکایی، یا هر دو؟ پاسخ به این سوالات بسیار دشوار است، تا حدی به این دلیل که آنها بر ارزیابی‌‌‌‌‌های خلاف‌واقع متکی هستند که اگر ایالات‌‌‌‌‌متحده گاز صادر نمی‌کرد چه اتفاقی می‌‌‌‌‌افتاد. حتی از زمانی‌که راهبرد توقف صادرات گاز به اجرا درآمد، ظهور و بروز چالش‌های جدید، تصویر را پیچیده‌‌‌‌‌تر از گذشته کرده‌است. از یک‌سو، گزارشی از موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی، نشان‌داد که صادرات گاز به چین به کاهش مصرف زغال‌سنگ در این کشور تشنه انرژی کمکی نمی‌کند و استدلال تولید و صادرات بیشتر گاز را برای این صنعت تضعیف می‌کند. از سوی دیگر، یک مقاله اقتصادی منتشرشده در ماه مارس استدلال می‌کند که صادرات، باعث افزایش قیمت گاز طبیعی در ایالات‌‌‌‌‌متحده شده و در نتیجه بهره‌‌‌‌‌برداری از جایگزین‌‌‌‌‌های سوختی را تشویق می‌کند؛ در واقع مانند مالیات بر انتشار کربن عمل‌کرده و در نتیجه به هدف خالص انتشار صفر کربن کشور کمک می‌کند.

توقف پروژه‌های LNG

درحالی‌که دولت ایالات‌‌‌‌‌متحده تلاش کرد به این سوالات پاسخ دهد، بررسی خود را در مورد تعداد انگشت‌‌‌‌‌شماری از پروژه‌های LNG که در انتظار تایید بودند، متوقف کرد. جمهوری‌خواهان و مدیران صنعت نفت و گاز از این اقدام انتقاد کردند و گفتند که این اقدام توانایی کشور در رساندن سوخت به متحدان خارجی را به‌خطر می‌‌‌‌‌اندازد. در حقیقت، تنها فرآیند اجرای چند پروژه را که قبلا از کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال مجوز دریافت کرده‌بودند را کندتر کرد. این مکث همچنین مانع نشد تا پروژه‌های بیشتری برای تایید به وزارت انرژی تحویل شود. همین هفته گذشته بود که کمیسیون انرژی، تاسیس ترمینال Calcasieu Pass ۲ Venture Global یا CP۲ را تایید کرد. هدف پروژه آنگونه که عنوان‌شده عبارتست از تامین ۲۴‌میلیون ‌تن LNG در سال ‌یعنی گاز کافی برای تامین برق بیش از ۱۵‌میلیون خانه. این پروژه CP۲ بود که توجه بسیاری از فعالان را در TikTok و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی جذب‌کرده و گزارش شده که توجه مقامات دولت بایدن را نیز جلب کرده‌است. در ماه مارس، گروهی متشکل از شانزده ایالت تحت‌رهبری جمهوری‌خواهان، از دولت به دلیل توقف برخی طرح‌ها شکایت کردند. قاضی جیمز‌‌‌‌‌کین منصوب ترامپ، حکم داد که وزارتخانه صلاحیت توقف بررسی پایانه‌‌‌‌‌های صادرات LNG را ندارد و اعلام کرد که این تصمیم منجر به از دست‌دادن درآمد، سهم بازار و محرومیت از یک حق‌طبیعی برای برخی ایالت‌‌‌‌‌ها مانند لوئیزیانا و ویرجینیای‌‌‌‌‌غربی شده‌است.