در جست‌وجوی رویای آمریکایی

یک پروژه اساسی

برای سال‌های متمادی فوتبال در آمریکا رشته محبوبی تلقی نمی‌شد. اصلا برای همین موضوع هم آنها میزبانی جام جهانی ۱۹۹۴ را به عهده گرفتند تا مردم کشور با جذابیت‌های این رشته آشنا شوند. سرمایه‌گذاری‌های متعدد که در سال‌های اخیر بیشتر هم شده، سبب شده اهالی ایالات متحده در کنار بسکتبال و هاکی و راگبی به فوتبال مدل جهانی هم روی بیاورند. درواقع فوتبال پتانسیل محبوبیت در چنین کشور پرجمعیت و با امکاناتی را داشت و شکوفا شد. به همین دلیل هم اکنون شاهد هستیم لیونل مسی به عنوان بزرگ‌ترین ستاره عصر حاضر دنیای فوتبال، شیفته پروژه جذاب زندگی و بازی در میامی می‌شود و حاضر است به دستمزد یک بیلیون دلاری سعودی‌ها دست رد بزند. اما خب در کنار جذب ستاره‌ها، یانکی‌ها شیوه تبلیغات و پول درآوردن را هم خوب بلد هستند. اگر عربستانی‌ها تازه به فکر جلب‌توجه از طریق ریخت و پاش در ورزش هستند، آمریکایی‌ها این پروژه را سال‌ها قبل استارت زده‌اند ولی هنوز هم از ظرفیت بالای آن دست نکشیده‌اند.

باز هم فوتبال

پرتماشاگرترین دیدار ۲۵ سال اخیر دنیای فوتبال، نبرد دوستانه‌ای بوده بین منچستریونایتد و رئال مادرید در تور پیش فصل سال ۲۰۱۴. ورزشگاه میشیگان ۱۰۹ هزار و ۳۱۸ نفر را در خود جای داد تا دو تیم فقط یک بازی تدارکاتی انجام دهند! این رویه سال‌هاست پیگیری می‌شود و تیم‌های بزرگ دنیا به دلیل جذب هوادار در ینگه دنیا و البته کسب درآمد، جبر پرواز طولانی مدت را به جان می‌خرند. بامداد امروز، سه دیدار جذاب دوستانه در سه نقطه مختلف آمریکا برگزار شد. منچسترسیتی به مصاف چلسی رفت، بارسلونا و رئال مادرید ال‌کلاسیکو را برپا کردند و منچستریونایتد و لیورپول، دو رقیب سنتی مقابل هم ایستادند. تصور کنید هرکدام از این مسابقات حساس چه سود مالی سرشار و البته مخاطب فراوانی را به آمریکایی‌ها هدیه داده است.

هنوز تمام نشده

تابستان سال آینده برای نخستین بار جدیدترین فرمت جام جهانی باشگاه‌ها با حضور ۳۲ تیم از بهترین‌های هر قاره با کلی بازیکن نامدار قرار است در آمریکا برگزار شود. یک سال قبل از جام جهانی ۲۰۲۶ که دست بر قضا میزبان آن هم ایالات متحده است. البته آنها به صورت مشترک با کانادا و مکزیک از نخستین جام جهانی ۴۸ تیمه تاریخ پذیرایی می‌کنند، اما خب فینال جام که مهم‌ترین رقابت فوتبالی دنیا محسوب می‌شود، در نیویورک برپا خواهد شد. بیشتر می‌خواهید؟ به فاصله الان تا ۴ سال بعد، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان را هم در لس‌آنجلس تماشا کنید. مشعل المپیک پاریس که خاموش شود، قرار است تام کروز در یک اجرای بدلکاری با پرچم المپیک در ورزشگاه استاد د فرانس فرود‌ آید و مشعل را با خودش به آمریکا ببرد. یعنی حتی سناریوی معرفی المپیک ۲۰۲۸ هم به شکلی جذاب تعیین شده؛ پس چرا نباید مطمئن باشیم آن مسابقات در تاریخ ماندگار می‌شود؟