تشدید تنش‌ها

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities، اظهار کرد: «نگرانی‌ها در مورد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث افزایش میل خرید در بازار شد، اما این روند صعودی به دلیل نگرانی‌های مربوط به کاهش تقاضا در چین محدود شدند.» در هفته‌های اخیر، امید به آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بس در غزه افزایش یافته‌است، با این حال درخواست‌های اسرائیل برای تغییر در طرح آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بس و آزادی گروگان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها توسط حماس، توافق احتمالی برای پایان‌دادن به درگیری ۹ماهه که منطقه محاصره شده را ویران کرده، پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌کند.

نگرانی‌های تقاضا

در طرف تقاضا، داده‌های منتشرشده در اوایل این ماه نشان می‌دهد که واردات نفت‌کوره چین در نیمه اول سال‌۲۰۲۴ به میزان ۱۱‌درصد کاهش‌یافته‌است. این سیر نزولی، نگرانی‌هایی را در مورد چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تقاضای جهانی در بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام جهان ایجاد‌کرده‌است.  تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، اظهار کرد: «نگرانی‌های مربوط به تقاضا همچنان یکی از عوامل اصلی فشار بر قیمت نفت‌خام است. رشد اقتصادی در چین در سه‌ماهه دوم کاهش‌یافت و تقاضای مصرف‌کننده داخلی نیز ضعیف بود.» او همچنین تاکید کرد که تصمیم فدرال‌رزرو ایالات‌متحده در مورد نرخ بهره و شاخص PMI تولیدی چین از رویدادهای مهم آینده هستند که می‌توانند بر روند بازار تاثیر بگذارند، همچنین بر اساس گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، غول‌های انرژی ایالات‌متحده برای دومین هفته متوالی به افزودن سکوهای نفتی و گاز طبیعی ادامه داده‌اند که این افزایش ماهانه از نوامبر ۲۰۲۲ به بیشترین حد خود رسیده‌است.

انتخابات ونزوئلا

بازارها همچنین تحولات ونزوئلا را دنبال می‌کنند. مقامات انتخاباتی اعلام کردند؛ نیکلاس مادورو با کسب ۵۱‌درصد آرا، سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را به‌دست آورده است. ایالات‌متحده قبلا اعلام کرده‌بود که سیاست تحریم‌های خود در قبال ونزوئلا را بر اساس نتایج انتخابات در این کشور عضو اوپک «تنظیم» خواهد کرد. افزایش قیمت نفت بازتابی از تعامل پیچیده تنش‌های ژئوپلیتیک، به‌ویژه در خاورمیانه و نگرانی‌های اقتصادی، به‌ویژه در مورد چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تقاضای چین است. پتانسیل درگیری‌های بیشتر در خاورمیانه، همراه با ابهامات اقتصادی مداوم، همچنان بر بازار جهانی نفت تاثیر گذاشته و محیطی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثبات را برای تجار و سیاستگذاران ایجاد‌کرده‌است.