رشد الگوی مبادله اعتباری

شاهمیرزایی در نخستین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی با اشاره به موضوع کمبود سرمایه‌درگردش صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دستی گفت: حدود ۸۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان عرضه اعتباری در سال‌۱۴۰۲ از سوی پتروشیمی‌ها محقق شد و بنا بر اعلام صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دست، این اقدام در کسب‌وکار صنایع تکمیلی انقلابی ایجاد کرد. وی افزود: سال‌گذشته نه‌تنها هیچ کمبودی در عرضه محصولات پتروشیمی وجود نداشت، بلکه صنایع تکمیلی در بعضی ماه‌ها توان جذب مقدار محصول عرضه‌‌‌‌‌‌شده را نداشتند. معاون وزیر نفت گفت: در دو ماه نخست امسال، ۱۴‌هزار ‌میلیارد‌تومان محصول پتروشیمی در بازار سرمایه عرضه شد.

شاهمیرزایی تاکید کرد: با تامین پایدار مواد اولیه موردنیاز واحدهای تکمیلی، جهش تولید در کشور به‌‌‌‌‌‌معنای واقعی محقق می‌شود و عرضه اعتباری محصولات، موثرترین راه جهش تولید است. وی ادامه‌داد: سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشور باید تکمیل و مولد شوند؛ به همین منظور، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌‌‌‌‌‌طور جهادی در مسیر تکمیل طرح‌های پتروشیمی وارد عمل شده‌است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه سال‌۱۴۰۳، سال‌ماندگاری در صنعت پتروشیمی خواهد بود، اعلام‌کرد: ۱۵طرح پتروشیمی تا پایان امسال به بهره‌‌‌‌‌‌برداری خواهند رسید‌و ظرفیت نصب‌‌‌‌‌‌شده این صنعت از ۱۰۲‌میلیون‌تن عبور خواهد کرد. شاهمیرزایی با اشاره به اهمیت تامین پایدار خوراک مجتمع‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی برای ثبت افزایش تولید محصولات پتروشیمی گفت: همسو با بومی‌‌‌‌‌‌سازی کالا و تجهیزات و کاتالیست‌‌‌‌‌‌ها، بیش از ۸۰ طرح زیست‌محیطی نیز در این صنعت تعریف شده‌است.

وی با اشاره به اینکه بومی‌‌‌‌‌‌سازی همه کاتالیست‌‌‌‌‌‌های صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم در سال‌۱۴۰۴ اعلام‌شده بود، تاکید کرد: این مهم بدون‌شک در سال‌۱۴۰۴ محقق می‌شود و توقع دارم شرکت‌های پتروشیمی در تجاری‌‌‌‌‌‌سازی این کاتالیست‌‌‌‌‌‌ها مشارکت کنند. معاون وزیر نفت در پایان تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق جهش تولید، کالا و تجهیزات موردنیاز را به سازندگان داخلی سفارش دهند. در این همایش عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی تامین سرمایه‌درگردش است که به‌‌‌‌‌‌طور معمول از تسهیلات بانکی در کشور استفاده می‌شود، گفت: راهکار عرضه اعتباری کمک شایانی به رفع این چالش کرد، به‌‌‌‌‌‌طوری‌‌‌‌‌‌ که پارسال حدود ۷۸‌هزار‌میلیارد‌تومان محصولات پتروشیمی به‌صورت اعتباری عرضه شد. وی تصریح کرد: عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی حدود ۶۰درصد در ۲ماه نخست سال‌۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته‌است.

علی کریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور، دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی نهاد ریاست‌جمهوری هم در نخستین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی با بیان اینکه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی بسیاری از واحدهای پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست را احیا کرد، افزود: بیش از ۹‌هزار واحد اقتصادی در دولت سیزدهم در کشور احیا شد که منجر به ایجاد ۲۱۵‌هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم شد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰‌هزار‌میلیارد‌تومان سرمایه در دولت سیزدهم احیا شده‌است، ادامه‌داد: هیچ‌‌‌‌‌‌‌واحدی هم‌اکنون به‌راحتی تعطیل نمی‌شود و راهکارهای مختلفی برای احیای واحدهای اقتصادی در کشور تدوین شده‌است.