پترو پالایش دهلران آماده بهره‌‌‌‌‌برداری

طرح پتروپالایش دهلران (ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال ۳۱۰۰) نیز از جمله این طرح‌ها بود که تا پیش از دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی رسیده بود، اما امروز در صف بهره‌‌‌‌‌برداری پروژه‌های نفتی قرار گرفته‌است. طرحی که به‌‌‌‌‌گفته جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایش دهلران، گازهای همراه نفت میدان‌های چشمه‌‌‌‌‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران را جمع‌‌‌‌‌آوری می‌کند و ۹مشعل در این میدان‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌طور کامل خاموش می‌شود. او سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح را یک‌‌‌‌‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار اعلام می‌کند و می‌افزاید: آماده دریافت روزانه ۲۴۰‌میلیون فوت‌‌‌‌‌مکعب گاز همراه نفت هستیم. طرح پتروپالایش دهلران در منطقه موسیان دشت‌عباس در زمینی به وسعت بیش از ۱۰۰هکتار با هدف جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای همراه نفت احداث شده‌ و با اجرای این طرح که به ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال۳۱۰۰ نیز معروف است، ۹مشعل میدان‌های چشمه‌‌‌‌‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران خاموش می‌شود. مسوولیت اجرای طرح که از سال‌۱۳۹۰ آغاز شده‌است، تا سال‌۱۳۹۷ به‌‌‌‌‌عهده وزارت نفت بود که تا آن زمان پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰درصد داشت. این طرح از سال‌۱۳۹۷ به مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت واگذار و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) پیمانکار پروژه شد که طرح را به‌صورت EPC (طراحی و مهندسی، تامین مصالح و تجهیزات ساختمان و نصب) اجرا کرد.

ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال ۳۱۰۰

از سال‌۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ درمجموع پیشرفت طرح بین ۳۸ تا ۴۰‌درصد بود. با آغاز به‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم و مدیریت جدید در وزارت نفت و صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، سرعت پروژه چندبرابر شد، به‌‌‌‌‌طوری‌‌‌‌‌ که هم‌اکنون همه مراحل پیش‌‌‌‌‌راه‌‌‌‌‌اندازی انجام شده‌است و آمادگی داریم با دریافت خوراک گاز شیرین و ترش، ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال۳۱۰۰ را با ظرفیت کامل روزانه ۲۴۰‌میلیون استاندارد فوت‌‌‌‌‌مکعب راه‌اندازی کنیم. این طرح درمجموع ظرفیت دریافت ۲۴۰‌میلیون استاندارد فوت‌‌‌‌‌مکعب خوراک را دارد که از این مقدار ۸۰‌میلیون استاندارد فوت‌‌‌‌‌مکعب گاز شیرین و ۱۶۰‌میلیون استاندارد فوت‌‌‌‌‌مکعب گاز ترش از مجموع سه کمپرسورخانه دریافت خواهد شد. از این محل، سالانه یک‌میلیون و ۵۵‌هزار‌تن محصول +C۲ به‌عنوان خوراک واحد الفین پتروشیمی‌دهلران و روزانه ۱۵۰‌میلیون فوت‌‌‌‌‌مکعب گاز شهری، ۸۵۰ بشکه میعانات گازی و ۴۰۰‌تن گوگرد تولید می‌شود، همچنین طرح پتروشیمی‌دهلران در ۴۵‌کیلومتری پتروپالایش دهلران در حال ساخت است که شامل یک واحد ۶۵۰‌هزار تنی الفین، یک واحد ۳۰۰‌هزار تنی HDPE (پلی‌‌‌‌‌اتیلن سنگین)، یک واحد ۳۰۰‌هزار تنی LLDPE (پلی‌‌‌‌‌اتیلن سبک خطی) و یک واحد ۱۶۰‌هزار تنی

 PP (پلی‌‌‌‌‌پروپیلن) است. طرح الفین دهلران هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰درصدی تکمیل نشده و تا بهره‌‌‌‌‌برداری از آن ما باید هزینه نگهداری واحد را می‌دادیم، بنابراین مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با بررسی‌‌‌‌‌های لازم تمهیدی اندیشیدند تا ظرفیت خالی پتروشیمی بندرامام برای دریافت خوراک +C۲ با یک خط لوله ۱۸۰‌کیلومتری از پتروپالایش دهلران به پتروشیمی بندر امام تامین شود. این خط لوله با میانگین پیشرفت ۱۳درصد در ماه که در نوع خود نوعی رکورد به‌شمار می‌رود، در مدت حدود هشت‌‌‌‌‌ ماه اجرا شد. فاینانس این پروژه از سوی پتروشیمی بندرامام تامین شد و پتروپالایش دهلران نیز آن را انجام داد.

واحد الفین

برای اجرای کل این خط لوله نزدیک به  ۵۵‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده‌است که اگر این تدبیر تا بهره‌‌‌‌‌برداری واحد الفین پتروشیمی‌دهلران اندیشیده نمی‌‌‌‌‌شد، باید شاهد سوزاندن گازهای همراه در منطقه و ایجاد آلایندگی می‌‌‌‌‌بودیم. تاکنون نزدیک یک‌‌‌‌‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون یورو در طرح پتروپالایش دهلران سرمایه‌گذاری شده که شامل طرح پتروپالایش دهلران به‌همراه ایستگاه‌‌‌‌‌های تقویت فشار گاز، خطوط لوله خوراک و محصول و خط لوله ۱۸۰‌کیلومتری است و درآمد سالانه اجرای این طرح نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۶۰‌میلیون دلار برآورد می‌شود. ایران بزرگ‌ترین طرح‌ها را در زمان تحریم اجرا کرده‌است. بااین‌حال، تحریم یک دست‌‌‌‌‌انداز است، تاخیر ایجاد‌کرده و هزینه طرح‌ها را ۱۵ تا ۲۰‌درصد افزایش داده و به همین نسبت، سبب تاخیر در اجرای طرح‌ها شده، اما مانع از اجرای کار نشده‌است.

ما از بهترین شرکت‌های خارجی تولیدکننده کمپرسور، واردات داشته‌‌‌‌‌ایم. واحد سولفور ریکاوری این شرکت بزرگ‌ترین واحد سولفور ریکاوری کشور است، همچنین پروژه خط لوله ۶۰‌کیلومتری انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار دهلران تا ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال ۳۱۰۰، یک لوله ۱۶ اینچ است که خوراک ترش ایستگاه دهلران را به مجتمع می‌رساند. این خط لوله دارای لوله‌‌‌‌‌هایی با متریالی خاص و بدون درز است. برای نخستین‌بار شرکت لوله‌‌‌‌‌سازی داخلی این سایز لوله را در داخل کشور ساخت که به‌‌‌‌‌طور صددرصد اجرا و تست شده و هم‌اکنون آماده انتقال خوراک است.

مدیر برنامه‌‌‌‌‌ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران گفت: ۸۴درصد ناوگان حفاری این شرکت هم‌اکنون در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور در چرخه عملیات قرار دارند. به گزارش «شانا» بابک زنگنه با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون ۷۴دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوق‌‌‌‌‌سنگین در تملک دارد، بیان کرد: از این تعداد ۶۲دستگاه فعال و مابقی در مراحل تعمیر اساسی (اورهال) یا کاریابی هستند. وی افزود: براساس برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران و با توجه به حجم قراردادهای شرکت ملی حفاری با کارفرمایان اصلی و شرکت‌های بخش‌خصوصی که در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت فعالیت دارند، انتظار می‌رود شمار دیگری از دکل‌های شرکت در سال‌جاری به‌کارگیری شود. مدیر برنامه‌‌‌‌‌ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران گفت: با تلاش مستمر و شبانه‌‌‌‌‌روزی کارکنان سخت‌‌‌‌‌کوش این مجموعه بزرگ صنعتی، پارسال درمجموع ۱۲۴‌حلقه چاه نفت و گاز تکمیل شد که در مقایسه با سال‌۱۴۰۱، ۲۵حلقه و در قیاس با سال‌۱۴۰۰، ۵۴حلقه بیشتر بود و این روند صعودی امسال نیز هدف‌گذاری شده‌است.