پیشرفت طرح بنزین‌‌سازی پتروپالایش تهران

وی با اشاره به پیشرفت ۶۵درصدی طرح بنزین‌‌سازی (CCR) این مجتمع پتروپالایشی تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳، عملیات پیش‌‌راه‌‌اندازی بعضی واحدهای جانبی این طرح ازجمله کولینگ و برق آغاز شود و ۴ تا ۶ ماه پس از آن کل پروژه به بهره‌‌برداری برسد. مدیرعامل پتروپالایشگاه تهران مهم‌ترین چالش بر سر راه این پروژه را تغییرات قیمت ارز اعلام کرد و گفت: در ابتدای آغاز به ‌‌کار این پروژه، نرخ ارز ۲۷‌هزار تومان بود و امروز بیش از ‌۶۰هزار تومان است که این تغییر قیمت دائمی، پیمانکاران را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد، اما با مدیریت و ارائه تعدیلات قانونی به شرکت‌ها و تامین‌‌کنندگان، ‌‌ چالش‌‌ها را پشت‌‌سر گذاشتیم. ایران‌‌زاد افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌‌ها، کاتالیست این پروژه بود که با بدقولی سازنده خارجی، با سازندگان ایرانی وارد مذاکره شدیم و ساخت آن با تکیه بر دانش فنی بومی آغاز شده است.

وی با اشاره به پیشرفت مناسب تامین تجهیزات این طرح تاکید کرد: بیشتر تجهیزات در حال ساخت است و تا شهریور سال آینده، بیش از ۸۰درصد تجهیزات اصلی که شماره دارند، وارد شرکت خواهند شد. مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرایی‌‌شدن الزام قانونی بند «ر» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر اختصاص ۴۰درصد سود پالایشی به طرح‌‌های بهینه‌‌سازی در این مجتمع پالایشی خبر داد و گفت: در جلسات مختلفی که با نخبگان پالایش برگزار شد، مسیر تکنولوژی برای اجرای طرح ارتقای کیفی نفت‌‌کوره را تعریف کردیم که مشابه پالایش نفت اصفهان است.ایران‌‌زاد با قدردانی از مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: شرکت پالایش نفت اصفهان تمامی مدارک فنی موردنیاز برای اجرای طرح ارتقای کیفی نفت‌‌ کوره را در اختیار ما قرار دادند و همین موضوع باعث شد بتوانیم حتی زودتر از اصفهان، مجوز زیست‌‌محیطی اجرای این پروژه را دریافت کنیم.

اسناد مناقصه آماده و مصوبات آن نیز در کمیسیون معاملات ارائه شده و در حال بررسی فنی از سوی شرکت‌های پیمانکاری است که طی دو ماه آینده، برنده این مناقصه انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.وی همچنین از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی در طرح‌‌های بهینه‌‌سازی این مجتمع پتروپالایشی خبر داد و گفت: نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار در پروژه RHU (واحد تصفیه ته‌‌مانده سنگین برج‌‌های تقطیر) سرمایه‌گذاری خواهد شد و این پروژه ظرف سه سال به بهره‌‌برداری خواهد رسید. همچنین پروژه‌‌های جانبی دیگری نیز در کنار این واحد اجرایی خواهد شد که میزان سرمایه‌گذاری را در مجموع به ۲ میلیارد یورو افزایش خواهد داد.مدیرعامل پتروپالایشگاه تهران افزود: واحد RFCC (پروژه استاندارد‌سازی نفت کوره) نیز طی یک دوره چهارساله به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

ایران‌‌زاد بیان کرد: با انجام پروژه بهینه‌‌سازی پالایشگاه تهران، ضریب پیچیدگی پالایش نفت تهران که در زمان تاسیس ۵.۷ بوده، به عدد ۱۲.۶ ارتقا خواهد یافت، این در حالی است که ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌‌های مدرن دنیا حدود ۱۴ بوده که دورنمای ترسیم‌‌شده برای پتروپالایش نفت تهران نیز دستیابی به ضریب پیچیدگی ۱۴ تا سال ۱۴۱۰ است. وی تاکید کرد: با خرید سهام پتروشیمی شازند، به یک پتروپالایش تبدیل شدیم که این پتروشیمی در زنجیره تولید ما قرار خواهد گرفت. پتروشیمی اراک در سواحل جنوبی کشور در حال تاسیس زنجیره پایین‌‌دست است که با تامین خوراک، تامین مالی و افتتاح پروژه‌‌های RHU و RFCC محصولاتی تازه تولید خواهیم کرد که در تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌‌فروشی موثر خواهد بود.