تکمیل ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت

وی با تاکید بر اینکه در دو دهه‌گذشته سه پیمانکار در این زمینه فعال بودند، ادامه داد: از سال‌۱۳۹۶ ساخت این مخازن راهبردی متوقف شد.  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: با تاکید رئیس‌‌‌‌‌جمهوری بر اتمام پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام، این ماموریت به وزارت نفت ابلاغ شد و یکی از طرح‌هایی که در اولویت قرارگرفت، ساخت مخازن راهبردی ۴‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت‌خام در گوره بود. شریفی با اشاره به حمایت وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت، همچنین هیات‌مدیره این شرکت از تکمیل این مخازن گفت: با توجه به این تاکیدها و حمایت‌ها، عملیات اجرایی آغاز شد. وی با بیان اینکه ۲سال‌پیش پیشرفت عملیات اجرایی مخازن راهبردی گوره کمتر از ۷۰‌درصد بود، افزود: امروز در انتهای عملیات اجرایی ساخت این مخازن قرار داریم و در ماه‌های ابتدایی سال‌آینده عملیات راه‌اندازی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای ساخت این مخازن حدود ۸۰‌میلیون دلار برآورد می‌شود. شریفی با تاکید بر اینکه مجموع این پروژه شامل ۶ مخزن به ظرفیت ۴‌میلیون بشکه نفت‌خام است، گفت: با توجه به ملاحظات پدافندی، این مخازن از نوع مخازن بتنی نیمه‌‌‌‌‌مدفون هستند تا امنیت بالایی برای ذخیره‌سازی راهبردی نفت‌خام داشته باشند. وی تصریح کرد: خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک کامل شده و ایستگاه حفاظت کاتدی و فیبرنوری کل مسیر به بهره‌‌‌‌‌برداری رسیده‌است.

 خط لوله گوره – جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه این خط هشت ایستگاه دارد، گفت: پنج ایستگاه تقویت فشار، دو ایستگاه توپکرانی و یک ایستگاه پایانی در مسیر خط لوله گوره - جاسک ساخته‌شده و به‌جز کارهای نهایی در ایستگاه تقویت فشار پنجم، سایر ایستگاه‌‌‌‌‌ها تکمیل شده‌اند. شریفی با بیان اینکه این امکان همیشه برای انتقال و ارسال نفت‌‌‌‌‌خام در خط لوله گوره - جاسک وجود داشته‌است، افزود: در زمان افتتاح این خط لوله در دولت قبل، از مجموع ۵۰ پمپی که باید نصب می‌‌‌‌‌شد، تنها سه پمپ در مدار بود و اگرچه امکان انتقال نفت وجود داشت اما این انتقال با پایداری اندکی انجام می‌شد. وی ادامه داد: اکنون ۵۰ پمپ لازم در این خط لوله در ایستگاه‌‌‌‌‌های تقویت فشار نصب شده‌ که نشان می‌دهد ۴۷ پمپ خط لوله انتقال نفت‌خام گوره - جاسک در دولت سیزدهم نصب شده‌است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید کرد: همچنین ۱۴پست برق در این مسیر تعریف‌شده که در روز افتتاح یک پست مورد‌استفاده بود و اکنون ۱۴پست برق تکمیل و در این راه حدود ۳۰۰کیلومتر خط انتقال برق احداث شده‌است. شریفی گفت: هر زمان که پایانه جاسک آماده شود، امکان ارسال پایدار نفت‌خام از این خط لوله میسر است. وی با تاکید بر اینکه همچنین حداقل ۲‌میلیون بشکه از مجموع ۱۰‌میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی در انتهای خط آماده شده‌است، اظهار کرد: ۲‌میلیون بشکه بعدی نیز در مراحل نهایی است.