بالاترین بهای برنت از نوامبر 2023

انتظار بازارها در مورد تصمیم اوپک پلاس در مورد توافقات عرضه برای سه ماه دوم بهای نفت را در آخرین روز معاملات طلای سیاه در روز جمعه بالا برد ضمن اینکه آمارهای اقتصادی جدید، اوضاع تولید ایالات متحده و تقاضا در اروپا و چین را نیز ارزیابی کردند. بهای معاملات آتی برنت در ماه مه سال گذشته به ۸۴.۱۵ دلار در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت در آوریل ۲۰۲۳ با قیمت ۸۳.۶۲ دلار در هر بشکه به پایان رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا (WTI) در ماه آوریل سال پیش به ۸۰.۶۳ دلار در هر بشکه رسید.

دغدغه اصلی بازار

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates گفت: «انتظار اینکه اوپک به کاهش تولید داوطلبانه خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهد، دغدغه اصلی بازار است.» برخی منابع گفته‌اند که انتظار می‌رود در هفته اول ماه مارس تصمیمی در مورد تمدید کاهش تولید اوپک گرفته شود و انتظار می‌رود کشورهای عضو اوپک تصمیمات خود را جداگانه اعلام کنند. کارستن فریچ، تحلیلگر Commerzbank گفت: پایبندی به کاهش تولید داوطلبانه تا پایان سال یک سیگنال قوی خواهد بود. نظرسنجی رویترز نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته، ۲۶ میلیون بشکه در روز تولید کرده که ۹۰‌هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه افزایش یافته است. سیاست قیمتی عربستان مبنی بر حفظ قیمت‌های مدت‌‌دار نفت خامی که به مشتریان آسیایی می‌‌فروشد در ماه آوریل نسبت به ماه مارس تغییر چندانی نکرده و همین مساله به افزایش قیمت در روز جمعه دامن زد.

p14 copy

تنش ژئوپلیتیک در دریای سرخ

تیم اسنایدر، اقتصاددان در ماتادور اکونومیکس گفت، در همین حال، تنش ژئوپلیتیک در دریای سرخ نیز قیمت‌ها را در روز جمعه افزایش داد. در سمت تقاضا، یک نظرسنجی رسمی نشان داد که فعالیت تولیدی چین برای پنجمین ماه متوالی در فوریه کاهش یافت. بر اساس گزارش یورواستات، تورم منطقه یورو در ماه فوریه کاهش یافت. تاماس وارگا، تحلیلگر PVM در یادداشتی در روز جمعه گفت: «فرآیند کاهش تورم به طرز اطمینان‌‌بخشی در حال پیشروی است.» جدول داده شده تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به میلیون‌‌ بشکه در روز در ماه‌‌های فوریه و ژانویه نشان می‌دهد که بر اساس نظرسنجی رویترز آماده شده است.

اوپک و متحدانش که با هم به عنوان اوپک‌پلاس شناخته می‌شوند، دور جدیدی از کاهش داوطلبانه را در 30 نوامبر 2023 اعلام کردند که در سه ماه اول سال 2024 در حال انجام است. به عنوان بخشی از این اقدام، عربستان کاهش تولید 1 میلیون بشکه در روز خود را که اول بار در ژوئیه 2023 شروع کرد، ادامه خواهد داد. ایران، لیبی و ونزوئلا از توافقات کاهش تولید اوپک مستثنی هستند. هدف نظرسنجی رویترز ارزیابی عرضه نفت خام به بازار است که به گونه‌ای تعریف شده که حرکت به سمت ذخیره‌سازی را حذف کند. اوپک‌پلاس سال گذشته با تعمیق کاهش تولید نفت خود برای سه ماه اول سال‌جاری موافقت کرد، اگرچه چند عضو برای اجرای این تعهدات با مشکل مواجه شده‌اند. اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اوپک‌پلاس کاهش تولید خود را تا سه ماه دوم تمدید خواهد کرد و بازار مشتاقانه منتظر اخبار این گروه در مورد برنامه‌های آنها برای ماه آوریل و بعد از آن است.

ادامه کاهش تولید داوطلبانه

سه منبع اوپک در اوایل این هفته به رویترز گفتند که کاهش تولید داوطلبانه اوپک‌پلاس حتی ممکن است تا پایان سال تمدید شود. این منابع گفتند که تمدید کاهش تا سه ماه دوم «محتمل است». اعضای اوپک‌پلاس در مجموع تصمیم گرفتند به طور داوطلبانه 2 میلیون و 200‌هزار بشکه در روز از تولید این گروه را در سه ماه اول 2024 کاهش دهند. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، همچنان درها را برای تمدید کاهش تولید باز گذاشته و از دسامبر گذشته گفته بود که در صورت نیاز بازار، کاهش تولید ممکن است پس از ماه مارس ادامه یابد.