ایران سومین کشور  در ساخت خطوط لوله انتقال گاز

چین بیشترین سهم را در این زمینه دارد. این کشور در حال ساخت ۳۰‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در قالب ۱۵۰ پروژه است. هند که درحال‌توسعه و مدرن‌سازی شبکه انتقال گاز خود است، در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته‌است و قصد دارد تا سال‌۲۰۲۵ طول شبکه انتقال گاز خود را دو‌برابر کند. این کشور در حال ساخت ۱۵‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز با هزینه ۲۶.۲میلیارد دلار است. ایران در رتبه سوم جهان از نظر طول خطوط لوله گاز در حال ساخت قرار گرفته‌است. این کشور هم‌اکنون در حال ساخت پنج‌هزار کیلومتر خط لوله با هزینه ۱۷.۸‌میلیارد دلاری است. ایران اکنون در حال ساخت خط لوله ‌‌‌‌‌سراسری شماره۱۱ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر است که قرار است با هزینه چهار‌میلیارد دلاری در سال‌۲۰۲۶ تکمیل شود.

ظرفیت این خط ۴۰‌میلیارد مترمکعب در سال‌پیش‌بینی شده‌است. خط لوله سراسری شماره۹ نیز پس از تاخیرهای مکرر در سال‌۲۰۲۲ در دولت سیزدهم کلید زده شده‌است. این خط که به لحاظ طول، ششمین خط لوله انتقال گاز در دست ساخت در جهان است به ایران کمک می‌کند نیازهای خود در اوج تقاضای گاز برای بخش خانگی و صنعت را تامین کند. طول این خط ۱۹۰۰کیلومتر است که با بهره‌برداری می‌تواند ۴۰‌میلیارد مترمکعب گاز را در سال‌منتقل کند. هزینه پیش‌بینی‌شده برای ساخت این خط ۳.۴‌میلیارد دلار برآورد شده‌است. علاوه‌بر در دست ساخت بودن پنج‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در ایران، ساخت ۱۶۰۰ کیلومتر خط لوله با هزینه ۹.۹میلیارد دلار نیز در مرحله طراحی و پیشنهاد قرار دارد.

این گزارش همچنین به موضوع واردات گاز پاکستان از ایران اشاره کرده و نوشته ایران خط لوله لازم برای این پروژه در خاک خود را تکمیل کرده اما پاکستان به‌رغم تعهدات خود نتوانسته خط لوله انتقال گاز ایران را در داخل مرز خود بسازد. مقامات پاکستانی در ماه اوت سال‌۲۰۲۳ برای فرار از جریمه سنگین قرارداد با ایران مدعی وضعیت فورس‌ماژور شدند که البته ایران آن را نپذیرفته و از جریمه تا ۲۰‌میلیارد دلاری پاکستان سخن گفته است. روسیه، پاکستان، آمریکا، نیجریه، ایتالیا، آرژانتین و کانادا نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از نظر طول خطوط لوله در حال ساخت برای انتقال گاز قرارگرفته‌اند. کل خطوط لوله انتقال گاز که در آمریکا در دست ساخت است ۱۵۰۰ کیلومتر با هزینه ۱۱.۵میلیارد دلاری محاسبه شده‌است.