کمبود گاز گریبان‌گیر بازار جهانی LNG

با این حال، این ماجرا جنبه دیگری نیز دارد. بسیاری از کشورها مانند مالزی، اندونزی، نیجریه، ترینیداد، الجزایر و مصر به دلیل کمبود گاز طبیعی امکان افزایش تولید LNG را ندارند. این کشورها با مسائلی مانند کاهش ذخایر گاز طبیعی، نداشتن پول کافی برای حفاری بیشتر، تجهیزات قدیمی، مشکلات خطوط لوله و انتخاب استفاده بیشتر از گاز در داخل کشور به جای صادرات آن، دست و پنجه نرم می‌کنند.این وضعیت بیش از ۱۰ سال است که ادامه دارد و این کشورها اکنون به این فکر می‌کنند که چگونه از تاسیسات تولید LNG خود بهره بهتری ببرند وگاز بیشتری را به بازارهای جهانی ارسال کنند.برای مقابله با این چالش‌ها، برخی از کشورها به فکر واردات گاز از همسایگان خود هستند.

برای مثال، ترینیداد ممکن است از ونزوئلا گاز بگیرد و مصر ممکن است گاز بیشتری از اسرائیل وارد کند. دیگران، مانند الجزایر، در حال کار روی یافتن مکان‌های جدید برای دریافت گاز هستند.مالزی و اندونزی نیز در حال ایجاد تغییراتی هستند. مالزی قوانین جدیدی برای نحوه اکتشاف گاز توسط شرکت‌ها ارائه داده و اندونزی که در سال‌های اخیر کار زیادی انجام نداده در تکاپوی کشف منابع جدید است. در حالی که کشورهای بزرگ در حال افزایش تولید LNG خود هستند، برخی از کشورهای کوچک‌تر در تلاش برای تعمیر تاسیسات قدیمی خود هستند. در صورت موفقیت، گاز بیشتری به بازار خواهد آمد، اما چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد .جهان در آستانه تجربه تغییر قابل‌توجهی در تولید گاز طبیعی مایع (LNG) است و انتظار می‌رود تا پایان این دهه ظرفیت تولید این نوع سوخت تا ۵۰‌درصد افزایش یابد. این رشد عمدتا بر مبنای این باور شکل گرفته که صادرات گاز روسیه به اروپا هرگز به سطح قبل از جنگ باز نخواهد گشت.

احیای تاسیسات فرسوده و از کار افتاده

ایالات متحده و قطر با مشارکت بالقوه کشورهایی مانند موزامبیک این افزایش را مدیریت خواهند کرد. با این حال، جنبه دیگری نیز در این ماجرا وجود دارد - تلاشی که کمتر در مورد آن صحبت شده – یعنی تلاش برای احیای تاسیسات فرسوده و از کار افتاده. در حالی که تولیدکنندگان بزرگی مانند ایالات متحده، قطر، روسیه و استرالیا با قدرت در حال توسعه بازارهای خود هستند، بسیاری از تولیدکنندگان سطح متوسط در سراسر جهان با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. شش کشور مالزی، اندونزی، نیجریه، ترینیداد، الجزایر و مصر که مجموعا ۳۰‌درصد از ظرفیت تولید LNG جهان را تشکیل می‌دهند، به دلیل کمبود گاز دریافتی امکان استفاده صددرصدی کارخانه‌های تولید ال ان جی را ندارند.

در سال ۲۰۲۳، آنها برخلاف ایالات متحده، قطر، روسیه و استرالیا که به طور مداوم با ۹۵‌درصد از ظرفیت خود کار کردند، تنها امکان استفاده از ۶۰‌درصد ظرفیت خود را داشتند. عوامل مختلفی تاسیسات این شش کشور را تحت‌تاثیر قرار داده که از جمله می‌توان به تمام شدن گاز، کمبود پول برای حفاری جدید، زیرساخت‌های قدیمی، مسائل مربوط به خطوط لوله و انتخاب استفاده بیشتر در منازل به جای صادرات اشاره کرد. این کاهش ظرفیت تولید منجر به زیان قابل‌توجهی شده و جالب اینکه اگر در دهه آینده ظرفیت افزایش پیدا کند، تاسیسات موجود در این کشور‌ها می‌تواند مقدار قابل‌توجهی گاز را به بازار اضافه کند، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۳‌درصد از کل عرضه ال ان جی در سال ۲۰۲۳ یا حدود ۷۵‌درصد از تولید سالانه فعلی قطر (۱۱۵ میلیارد مترمکعب).

فرصت‌ها و تهدیدهای افزایش تولید

با تشخیص فرصت‌ها و تهدیدهای افزایش تولید LNG، کشورهای تولیدکننده متوسط در حال اتخاذ ابتکارات سیاسی مختلفی هستند. برای مثال ترینیداد و مصر با در نظر گرفتن گزینه‌هایی مانند ونزوئلا و اسرائیل در حال بررسی راه‌هایی برای واردات بیشتر گاز هستند. پس از درگیری روسیه و اوکراین، الجزایر در حال توسعه میدان‌‌های جدیدی برای تقویت صادرات   LNG است که از جمله می‌توان به پروژه‌‌هایی مانند Isarene و Hassi Tidjeraneاشاره کرد. الجزایر همچنین اولین دور صدور مجوز اکتشاف نفت و گاز خود را در تقریبا یک دهه گذشته صادر کرده است.علاوه بر این، مالزی و اندونزی در حال معرفی طرح‌های جدید هستند. مالزی قراردادهای خود را برای کنترل اکتشاف گاز به‌روز کرده است در حالی که اندونزی، به‌رغم کاهش سرعت اکتشاف میدان‌های جدید، نشانه‌هایی از احیای پروژه‌های قدیمی LNG را نشان می‌دهد.بازار جهانی LNG در حال تغییر دوگانه است .

بازیگران اصلی در حال افزایش تولید هستند، در حالی که تولیدکنندگان متوسط در حال تلاش برای احیای تاسیسات قدیمی هستند. از آنجا که این کشورها به‌رغم چالش‌‌ها، از پتانسیل موجود بهره می‌‌برند، صنعتLNG درحال دگردیسی چشمگیری است.در سال ۲۰۲۳، بازار جهانی LNG شاهد رشد مداوم تقاضا بود. این رشد به‌رغم افزایش حداقلی در ظرفیت جدید و قیمت‌های نقطه‌‌ای پایین‌‌تر در مقایسه با سطوح بالاتر مشاهده شده در سال ۲۰۲۲، به ثبت رسید. بر اساس داده‌‌های ردیابی کشتی‌های حمل سوخت، گردآوری شده توسط تارنمای globallnghub ، تقاضای جهانی برای LNG رکورد جدیدی در سال گذشته میلادی ثبت کرد و در مجموع به۴۰۱ میلیون تن رسید. این افزایش نسبت به ۳۹۰ میلیون تن ثبت شده در سال ۲۰۲۲ نشان‌دهنده افزایش ۲.۸ درصدی بود. اطلاعات جهانی حاکی از آن است که به‌رغم چالش‌‌های خاص بازار، تقاضا برای LNG در سطح جهان به طور پیوسته در حال افزایش است.

آسیا مقصد اصلی محموله‌های LNG

آسیا، به‌ویژه تحت‌تاثیر تقاضای فزاینده چین، موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی محموله‌های گاز طبیعی مایع دریایی در سال ۲۰۲۳ حفظ کرد. بیش از ۲۵۸ میلیون تن ال ان جی در سال ۲۰۲۳ به آسیا ارسال شد که ۶۴‌درصد از کل تقاضای جهان را تشکیل می‌داد. در زمینه واردات، چین سال گذشته از ژاپن پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین واردکننده LNG در جهان تبدیل شد. چین با افزایش ۱۳.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، افزایش قابل‌توجهی در واردات LNG در سال ۲۰۲۳ تجربه و حدود ۷۲ میلیون تن گاز طبیعی مایع خرید. افت تقاضای گاز چین در سال ۲۰۲۲ تحت‌تاثیر کاهش مصرف در بخش صنعت بود. تقاضای LNG چین با ۲۰‌درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۲، به ۶۳.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسید.