ذخیره 3.2‌میلیارد لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها برای زمستان ۱۴۰۲

 وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت انرژی کشور، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تنها شرکتی بود که در جشنواره شهیدرجایی از رئیس‌‌‌‌‌جمهوری لوح سپاس دریافت کرد. وی ادامه داد: صنعت نفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابستگی کامل به خارجی‌‌‌‌‌ها داشت، اما امروز  حتی یک خارجی هم در صنعت نفت نیست و همه بخش‌ها با توان کارکنان صنعت نفت راهبری و هدایت می‌شوند و این پرسش مطرح است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چند شهر گازرسانی می‌‌‌‌‌شد، اما امروز شاهد هستیم که به فضل الهی و برکت انقلاب اسلامی بیش از ‌‌‌‌‌۲۹‌میلیون مشترک گاز در کشور داریم که در جهان بی‌‌‌‌‌نظیر است. وزیر نفت گفت: اختلاف تولید و تقاضا و افزایش سالانه مصرف، کار را برای ما سخت کرده است و رئیس‌‌‌‌‌جمهوری هم در این‌باره بر افزایش سقف سرمایه‌گذاری در بخش تولید تاکید کرده‌‌‌‌‌اند.

اوجی افزایش سقف تولید با سرمایه‌گذاری را از اقدام‌های سازنده دولت سیزدهم برشمرد و تاکید کرد: در نبود سرمایه‌گذاری تولید افزایش نمی‌‌‌‌‌یابد و هدف تضمین امنیت انرژی محقق نمی‌شود.خوشبختانه طی دوران فعالیت دولت سیزدهم طرح‌های زمین‌‌‌‌‌مانده از جمله طرح فاز‌دوم پالایشگاه آبادان، طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان، طرح توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی، پالایشگاه فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی و افزایش ۵‌میلیون تنی محصولات پتروشیمی به بهره‌‌‌‌‌برداری رسیده‌است، این پروژه‌ها طی سالیان سال‌با پیشرفت ۵۰‌درصدی بلاتکلیف مانده‌بودند که در دولت سیزدهم همگی تکمیل شدند و به بحث افزایش تولید و صادرات کمک کردند. وی ادامه داد: ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۴۸‌میلیارد دلار آغاز کرده‌‌‌‌‌ایم و خوشبختانه کارنامه وزارت نفت در این زمینه موفق بوده‌است؛ در سه ماه نخست امسال رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۱۹‌درصد بوده و این عدد در سه ماه دوم ۱۴۰۲ به ۲۵.۶درصد رسیده‌است، بنابراین امروز هیچ‌‌‌‌‌کاری مهم‌تر از سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و تکمیل پروژه‌ها و آغاز پروژه‌های جدید نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه با استفاده از همه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شاهد افزایش تولید، صادرات، درآمد ارزی و در عین‌حال جلوگیری از خام‌‌‌‌‌فروشی در کشور بودیم، تاکید کرد: بخشی از درآمدهای ارزی صرف سرمایه‌گذاری و بخشی صرف تامین مایحتاج مردم می‌شود و امروز حداکثر استفاده از نفت‌خام و جلوگیری از خام‌فروشی انجام می‌شود. اوجی افزود: با تلاش آقای سالاری و همکارانش در حوزه پالایش و پخش، طی دو سال‌اخیر بیش از ۲۱۰‌هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شد که گامی مهمی در مسیر جلوگیری از خام‌فروشی بوده‌است.

روزانه نزدیک به ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه نفت و مایعات در پالایشگاه‌ها فرآورش شده و مازاد نیاز داخلی صادر و درآمد ارزی آن صرف طرح‌های نو در کشور می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت احداث مخازن ذخیره‌سازی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت پالایش، بیان کرد: در حوزه پالایش و پخش نیز با طراحی و احداث پالایشگاه‌های نو گام‌هایی موثر در زمینه سرمایه‌گذاری برداشته شده‌است و با احداث طرح‌هایی نظیر پتروپالایشگاه شهید‌سلیمانی و پتروپالایش مکران، روزانه ۲‌میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه رشد سرمایه‌گذاری، تولید و در عین‌حال عمل به تعهدهای بودجه‌‌‌‌‌ای، وزارت نفت عملکردی مطلوب داشته و در ۱۴۰۱ به تعهدهای خود در بودجه ‌به‌‌‌‌‌طور کامل عمل کرده‌است.