سقوط نفت در بحبوحه نگرانی‌های اقتصادی

داده‌‌‌های مربوط به فعالیت‌‌‌های تجاری منطقه یورو در این ماه با رکود غافلگیرکننده‌‌‌ای مواجه شد که حاکی از آن است که احتمالا این منطقه وارد رکود شود و چشم‌‌‌انداز تقاضای نفت را تحت‌تاثیر قرار دهد.  داده‌های Euroilstock (سیستم گزارش‌دهی اطلاعات نفت اروپا)، نشان می‌دهد که در مجموع، پالایشگاه‌های نفت منطقه در بحبوحه رشد اقتصادی ضعیف، کمتر از یک سال گذشته نفت خام مصرف می‌کنند. کشورها برای توقف یا آتش‌‌‌بس در جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه فشار می‌‌‌آورند تا کمک‌‌‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی محاصره‌شده ارسال شود و همزمان رهبران ایالات متحده و عربستان سعودی روز سه‌‌‌شنبه درباره تلاش‌‌‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری‌‌‌ها گفت‌وگو کردند.

ویشنو واراتان، رئیس بخش اقتصاد و استراتژی در بانک میزوهو، گفت: افت بهای نفت با کاهش شاخص‌‌‌های مدیران خرید (‌PMIs) اروپایی همزمان شده، ولی به اندازه‌ای نیست که بتوان با اطمینان اعلام کرد که ریسک ژئوپلیتیکی مرتبط با درگیری اسرائیل و حماس به طور معنادار و پایدار از بین رفته است.

 قیمت نفت ممکن است افزایش پیدا کند زیرا بالاترین نهاد پارلمانی در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، لایحه‌ای را برای انتشار ۱ تریلیون یوآن (۱۳۷ میلیارد دلار) اوراق قرضه دولتی تصویب کرده و به دولت‌های محلی اجازه داده بدهی‌های جدید را از سهمیه سال ۲۰۲۴ خود صادر کنند تا ارزش نفت را تقویت کنند. اما تقاضا برای نفت خام در چین ممکن است محدود شود، چرا که پکن سقف ظرفیت پالایش نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد تن می‌رساند تا به کارآیی فرآوری نفت خود افزوده و انتشار کربن را محدود کند.کاهش ذخایر نفت خام در ایالات متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، نیز احتمال افزایش قیمت‌ها را بالا می‌برد. بر اساس منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه، ذخایر آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر حدود ۲.۷ میلیون بشکه کاهش یافت.

این کاهش برخلاف پیش‌بینی هشت تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بود که تخمین زدند ذخایر نفت خام در هفته، حدود ۲۰۰‌هزار بشکه افزایش یافته است. داده‌های انستیتوی نفت آمریکا موسوم بهAPI نشان می‌دهد که ذخایر بنزین ۴.۲ میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که ذخایر فرآورده‌های تقطیر‌شده حدود ۲.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.