صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی روزانه ۶‌ میلیون لیتری بنزین با جایگزینی سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی در سبد سوخت

به گزارش «شانا»، جلیل سالاری در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه تجهیز ۴۰۰ باب جایگاه سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی گفت: با راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید در قالب این تفاهم‌نامه و با همکاری وزارت نفت و وزارت دفاع، تعداد جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی کشور به ۳‌هزار باب افزایش خواهد یافت. وی با تاکید بر اینکه با ساخت ۴۰۰ جایگاه جدید سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی با همکاری وزارت دفاع در مصرف روزانه ۵ تا ۶‌میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی خواهد شد، گفت: امیدواریم با توسعه این صنعت گام مهمی در جهت صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در مصرف انرژی و جایگزینی سوخت پاک سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی با بنزین در سبد سوخت برداریم. معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه شبکه سراسری گاز در شرق کشور افزود: با توسعه شبکه گازرسانی، ظرفیت‌هایی برای توسعه صنعت سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی در شرق کشور ایجادشده و مکان‌‌‌‌‌‌‌‌یابی احداث جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید نیز انجام شده‌است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای خودروهای گازسوز گفت: توافق‌هایی با مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های خودروساز انجام شده‌است که این جایگزینی انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: امروز ۲۵۱۵ جایگاه عرضه سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی در کشور فعال است که ۶۰‌درصد این ظرفیت (معادل مصرف ۲۳‌میلیون لیتر بنزین در روز) استفاده می‌شود که با توسعه این صنعت، امکان افزایش آن تا معادل ۳۴‌میلیون لیتر بنزین وجود دارد. سالاری با ابراز امیدواری به استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع در بخش‌های پایین‌‌‌‌‌‌‌‌دستی صنعت نفت به‌منظور تامین امنیت انرژی کشور تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مذاکرات بخش دیپلماسی انرژی بتوانیم از ظرفیت ایجادشده در داخل کشور، برای صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اخذ مجوز شورای اقتصاد به‌زودی این تفاهم‌نامه اجرایی شود و بتوانیم در برخی نقاط با ارائه تجهیزات بلاعوض مانند سنوات گذشته، این صنعت را توسعه دهیم و ظرفیت جدیدی در سبد سوخت کشور و صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در مصرف بنزین را تحقق بخشیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون ۲‌هزار و ۵۱۵جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی در کشور وجود دارد که با اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه گام مهمی در جهت توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی و افزایش سهم سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی در سبد سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌ خودروها در کشور برداشته خواهد شد.

سالاری افزود: امیدواریم با استفاده از توانایی هسا و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه سوخت سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی، سطح کیفی این حوزه را افزایش دهیم.توسعه صنعت سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌جی، پیرو سیاست‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای دولت‌های گذشته در دستور کار دولت سیزدهم نیز قرارگرفته‌است. معاونت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نخستین گام را در دولت سیزدهم با امضای قرارداد تولید ۴۵‌هزار خودرو دوگانه‌‌‌‌‌‌‌‌سوز آذرماه سال‌۱۴۰۰ بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران‌خودرو برداشت. بر پایه این قرارداد همکاری به ارزش حدود ۲۰‌میلیون دلار، ۴۵‌هزار خودرو پایه گازسوز در شرکت ایران‌خودرو تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰‌هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵‌هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.