روایت بنزینی معاون وزیر

در یک نشست خبری در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با حضور معاون وزیر نفت و دیگر مسوولان این شرکت، اقدام‌های نهادی برای مدیریت مصرف سوخت تشریح شد. در نشست یادشده سه زمینه محوری «ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران»، «همکاری با خودروسازان برای تولید خودروهای با سوخت متنوع» و«یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌ها» به‌عنوان اصلی‌ترین ابزارهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت طی دو سال‌گذشته اعلام شد. جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این نشست خبری که به‌منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آستانه هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: همکاران ما تجربه زمستان سال‌۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

صدور خدمات فنی - مهندسی برای نخستین‌بار

وی در تشریح اقدام‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی - مهندسی اقدام کرده‌است، افزود: نزدیک ۲۱‌تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده‌است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی - تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئی و... نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضوریابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی‌که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آنها هزینه شده، از آن جمله بوده‌است. همه شرکت‌ها زیانده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره جزو تکالیف است که در این‌باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

مصرف بنزین شهر تهران معادل ۳ استان کشور

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰‌میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز حدود ۸/ ۳‌میلیون لیتر تولید روزانه دارد. مصرف تهران هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۱‌میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰‌میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال‌شرق کشور مصرف ۱۰‌میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷‌میلیون لیتر، در غرب ۹‌میلیون لیتر و در جنوب‌غرب کشور ۶‌میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰‌میلیون لیتر در روز ثبت شده‌است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵‌میلیون لیتر است که با توجه به اینکه عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها سوخت را منتقل می‌کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم، بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود. سالاری گفت: از جمله اقدام‌های انجام‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت تعریف اجرای خطوط لوله جدید بود که در حال پیگیری برای اجرایی‌شدن است و مطالعات اولیه و مسیریابی احداث این خطوط انجام‌شده تا پروژه‌ها در مسیر اجرایی قرار بگیرند.

توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت صادراتی گاز مایع کشور

سالاری با اشاره به اینکه در حوزه صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور چندین اقدام مهم در دولت سیزدهم انجام‌شده‌است، گفت: صادرات دریایی در حوزه شرکت‌های پالایشی در عمل قطع شده‌بود و تلاش کردیم آن را احیا کنیم که در بندرعباس با ظرفیت روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰‌هزار‌تن احیا شد و در آبادان نخستین کشتی حمل گاز مایع پهلو گرفت و تاسیسات صادرات گاز دریایی در آن منطقه نوسازی و بازسازی شد، بنابراین این اقدام به‌جای عرضه زمینی از مقصد آبادان به سمت افغانستان و پاکستان انجام شد.

تولید روزانه ۷‌هزار‌تن گاز مایع

وی تصریح کرد: افزون بر آن با حمایت وزیر نفت، اقدام‌هایی انجام شد تا به‌منظور تامین نیاز شرکت‌های پالایشی، گاز مایع سالانه را در اختیار خودشان قرار دهیم و این مجوزها اخذ شده‌است و شرکت‌های پالایشی می‌توانند رأسا وارد بازار صادرات شوند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: اکنون ۶‌هزار و ۵۰۰ تا ۷‌هزار‌تن تولید روزانه گاز مایع کشور است که با توجه به آنچه در قانون آمده برای توزیع گاز مایع از طریق تراکنش (که اقدام بزرگی است که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی و سبب کاهش مصرف در این حوزه شده‌است)، ۲۹‌درصد کاهش مصرف داشتیم که در نتیجه، ظرفیت مناسبی برای صادرات گاز مایع فراهم شده‌است. سالاری تاکید کرد: حجم صادرات گاز مایع در فصل‌های مختلف متفاوت است، اما حدود ۴۰‌درصد گاز مایع تولیدی در کشور‌ برای صادرات در اختیار شرکت‌های پالایشی است.

به‌کارگیری نخستین کمپرسور ایرانی در پروژه فراسرزمینی پالایشی

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: در بخش صدور خدمات فنی- مهندسی این افتخار را داشتیم که واحد FCC پالایشگاه ال‌پالیتو را با راهنمایی‌های فنی - مهندسی متخصصان ایرانی راه‌اندازی کنیم. وی با بیان اینکه توان و تخصص ما حاصل سال‌ها زحمات در حوزه صنایع پالایشی و اراده پنهان در این حوزه است، افزود: در داخل کشور نیز در شرایط تحریم، بسیاری از پروژه‌های پالایشی مهم از جمله پالایشگاه امام‌خمینی‌(ره) شازند و تهران را اجرا کردیم که بزرگ‌ترین آن پروژه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بود که به‌طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرایی شد.

هزینه ۱۰ برابری انتقال سوخت زمینی

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم در سخنانی در تشریح دستاوردهای دوساله این شرکت در دولت سیزدهم، با اشاره به انتقال نفت‌خام و فرآورده نفتی از طریق ۱۴‌هزار کیلومتر خط‌لوله در کشور گفت: در سال‌۱۴۰۱، بیش از ۱۳۱‌هزار‌میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده نفتی از طریق خطوط لوله کشور منتقل شده‌است. وی در مقایسه هزینه انتقال نفت‌خام و فرآورده نفتی از طریق جاده و خط لوله اظهار کرد: هزینه انتقال از طریق نفتکش بدون احتساب سوخت مصرفی در نفتکش‌ها در کشور، حدود ۱۰‌برابر است که عدد بسیار بزرگی است و نشان از اهمیت توسعه خطوط لوله و نیز نگهداری خطوط لوله موجود دارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از امضای دو تفاهم‌نامه در حوزه استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیگیری هوشمند‌سازی خطوط لوله از سوی شرکت‌های ایرانی به‌منظور بررسی وضع خطوط لوله کشور خبر داد و افزود: طول عمر خطوط لوله در این حوزه چندان مهم نبوده و نگهداری در این حوزه در اولویت است و با نگهداری صحیح، خطوط باکیفیت لازم به‌کار خود ادامه خواهند داد. رحیمی بیان کرد: بخشی از قاچاق سوخت در کشور توسط انشعاب‌های غیرمجاز انجام می‌شود که افزون بر هدررفت فرآورده، جان هموطنان را نیز به‌خطر می‌اندازد که با اقدام‌های انجام‌شده در شرکت خطوط لوله و مخابرات، به‌جد در این حوزه ورود کردیم و با استفاده از دانش فیبرنوری با همکاری با دانشگاه شریف برای کشف انشعابات غیرمجاز اقدام خواهیم کرد. دو تفاهم‌نامه انشعاب‌یاب و نشتی‌یاب نیز در این زمینه امضاشده و در حال انجام است.

استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در تشریح اقدام‌های شاخص در این شرکت در دو سال‌گذشته، توضیح داد: در حوزه سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدام‌های موثری در دو سال‌گذشته انجام‌شده که ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران از آن جمله است. وی افزود: سیاست غیرقیمتی با ابزار غیرقیمتی متفاوت است و ما تلاش کردیم با به‌کارگیری سیاست‌های متفاوت، افزون بر مدیریت صحیح مصرف سوخت، توزیع یکنواخت سوخت در حوزه فرآورده نفتی در مجاری عرضه را نیز داشته باشیم. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: کشور باید به سمت و سوی ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و یکپارچه‌سازی در بانک‌های اطلاعاتی و داده‌کاوی آنها در این مرکز پیش‌رود و سیاست‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف اجرایی شود.

نژادعلی در پایان درباره نتایج طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰‌درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت‌های سوخت شخصی و با نرخ اول انجام می‌شود، بیش از ۲۵‌درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰‌درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران انجام می‌شود. استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاه‌ها به واسطه تک‌نرخی بودن بنزین، به‌صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفاف‌سازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب در این حوزه دست‌یابیم.