افزایش ظرفیت پالایشی صنعت نفت

او گفت: سیاست دولت سیزدهم جلوگیری از خام‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی است و اکنون در منطقه خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس، پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰‌هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۴۲۰‌هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد. ساخت پالایشگاه مهر خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰‌هزار بشکه و پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌برداری از این طرح‌‌‌‌‌‌‌‌ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز می‌رسد. سالاری درباره این تفاهم‌نامه گفت: تولید کک گرید آندی و اسفنجی را در صنایع فولادی و آلومینیوم نیاز داریم، با مطالعاتی که انجام شد دانش فنی بومی شده‌است و امروز این توان را داریم تا با مشخصاتی که در شرکت‌های پالایشی وجود دارد، به مقدار کافی خوراک تولید کک آندی و اسفنجی را تامین کنیم.

با این اقدام می‌توانیم واردات کک آندی که از مسائل مهم تولید است و در شرایط تحریمی از چالش‌های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به‌شمار می‌آید را برطرف کنیم. سالاری با اشاره به اینکه زیرساخت خوبی در این منطقه برای جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی فرآورده‌های نفتی تولیدی ایجاد شده‌است، تصریح کرد: شبکه خطوط انتقال فرآورده به شرق کشور از مسیر کرمان در حال تقویت است و ۲ خط ۲۶ اینچ ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بخشی از تولیدات پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی محصولات پتروشیمی است، فرصت صادراتی ۳۵‌درصد تولیدات این پالایشگاه فراهم می‌شود. وی گفت: در این پتروپالایشگاه، ۲۵ واحد فرآیندی احداث خواهد شد و خدمات جانبی را نیز خودش تامین می‌کند. بر اساس قانون نیز برای ساخت آن افزون بر حضور بخش دولتی، با هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بانک‌ها مشارکت خواهیم کرد تا ظرف ۵ سال‌ساخت آن به اتمام برسد.

امیر خرمی‌‌‌‌‌‌‌‌شاد، معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، ماده‌اولیه پترولیوم کک کلسینه شده که یکی از طرح‌های مهم برای صنایع معدنی تولید آلومینیوم است، تامین خواهد شد. خرمی‌‌‌‌‌‌‌‌شاد ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار بر این است روزانه ۲‌هزار بشکه وکیوم‌باتوم و ۲‌هزار بشکه سی‌‌‌‌‌‌‌‌او (کلاریفاید اویل) دریافت کرده و ۴۰‌هزار‌تن پترولیوم کک کلیسنه تولید کنیم، البته همچنان فاصله با نیاز داخلی زیاد است و در مرحله دوم ۱۲۰‌هزار‌تن به تولید پترولیوم کک اضافه خواهد شد که در آن صورت نیمی از نیاز کشور را تامین خواهیم کرد و مصرف ارز در این زمینه ۵۰‌درصد کاهش خواهد داشت.