مختصات ایرانی‏‏‏‏‏‌ترین الفین کشور

مجتمع پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک‌میلیون و ۲۵۰‌هزار‌تن گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با خط لوله ۹۰‌کیلومتری، یک‌میلیون ‌تن اتیلن و ۸۴‌هزار‌ تن برش پروپان و سنگین‌‌‌‌‌‌تر تولید می‌کند که افزون‌‌‌‌‌‌ بر درآمدزایی و خلق‌ثروت، خوراک مجتمع‌‌‌‌‌‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تامین می‌شود. «شانا» نوشت؛ پتروشیمی گچساران با برآورد هزینه تمام‌‌‌‌‌‌شده حدود ۳/ ۱‌میلیارد یورو در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه‌‌‌‌‌‌ و بویراحمد، شهرستان گچساران احداث شده‌است که شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۳۷/ ۴۶‌درصد، پتروشیمی کازرون با ۸۰/ ۱۰‌درصد، پتروشیمی بروجن با ۰۵/ ۹‌درصد، پتروشیمی ممسنی با ۸۰/ ۱۰‌درصد، پتروشیمی دهدشت با ۲۳/ ۱۰‌درصد و گروه مالی سپهر صادرات با ۷۰/ ۱۱‌درصد سهامداران این شرکت هستند. مجتمع پتروشیمی گچساران آب مورد‌نیاز را از سد کوثر این شهرستان با خط لوله ۲۸ اینچی به طول ۲۷ کیلومتر و به میزان سالانه ۱۲‌میلیون مترمکعب، گاز مورد‌نیاز به مقدار ۵۳‌هزار و ۹۰۰مترمکعب بر ساعت را از خط سراسری و ۵۰مگاوات برق مورد‌نیاز را از شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌کند.

نقش پررنگ دانش‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌ها

طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد‌نیاز طرح پتروشیمی گچساران با همکاری مراکز دانش‌‌‌‌‌‌بنیان و بیش از ۷۰شرکت ایرانی انجام ‌شده‌است، به‌‌‌‌‌‌طوری‌‌‌‌‌‌ که بیش از ۸۳‌درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است و صرفه‌‌‌‌‌‌جویی ۲۶۹‌میلیون یورویی را به ارمغان آورده و ۳۳‌میلیون یورو تجهیزات حساس و های‌‌‌‌‌‌تک برای نخستین‌بار داخلی‌‌‌‌‌‌سازی شده‌است، از این‌رو از پتروشیمی گچساران به‌عنوان «ایرانی‌‌‌‌‌‌ترین الفین کشور» نام‌برده می‌شود. پتروشیمی گچساران افزون‌‌‌‌‌‌ بر خلق‌ثروت و تامین خوراک صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دست خود، نقش موثری در بهبود و ارتقای شرایط اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف خواهد داشت، به‌‌‌‌‌‌طوری‌‌‌‌‌‌ که این طرح در زمان ساخت برای بیش از ۳‌هزار نفر و در زمان بهره‌‌‌‌‌‌برداری برای حدود یک‌‌‌‌‌‌هزار نفر به‌‌‌‌‌‌طور مستقیم و تا سه‌برابر به‌‌‌‌‌‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

 حضور رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور در مراسم افتتاح پروژه

سیدابراهیم رئیسی در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به مقصد کهگیلویه و بویراحمد، در آیین آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ضمن تقدیر و تشکر از همه مسوولان، مدیران، پیمانکاران، مشاوران، متخصصان و کارگران، این پروژه بزرگ صنعتی را گامی مهم در جهت رشد تولید، افزایش اشتغال و امیدآفرینی در مردم دانست.

وی تولید زنجیره‌‌‌‌‌‌ای، طراحی، مهندسی، ابزار و تجهیزات استفاده‌‌‌‌‌‌شده تماما ایرانی و افزایش ۳‌هزار نفری اشتغال را از جمله ویژگی‌های مهم مجتمع پتروشیمی گچساران برشمرد و افزود: بهره‌‌‌‌‌‌برداری از این پروژه منجر به جلوگیری از هدررفت ثروت ملی و گازهای مشعل‌‌‌‌‌‌ و مانع آلایندگی خواهد شد که اقدامی بسیار ارزشمند است. رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری با تاکید بر اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ صنعتی در توسعه و تامین نیازهای شهرهای محل احداث در قالب مسوولیت اجتماعی تصریح کرد: بیش از ۲‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد ‌تومان برای مصوبات استان از محل مسوولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب‌شده و طبعا مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این‌خصوص و در جهت رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌‌‌‌‌‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.

رئیسی با بیان اینکه بخش قابل‌توجه و کار اصلی در تکمیل این پروژه بزرگ صنعتی در دولت مردمی محقق شده، از همه دست‌‌‌‌‌‌اندرکاران و خانواده‌‌‌‌‌‌های آنها که در گرمای ۵۰ درجه به‌‌‌‌‌‌صورت چند شیفته برای تکمیل پتروشیمی گچساران‌ همت گماردند، تشکر و قدردانی کرد. وی همچنین جذب ۱۷‌هزار‌میلیارد سرمایه‌برای تکمیل این پروژه را اقدامی بسیار مهم و شایسته قدردانی دانست.

لزوم تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌‌تمام

در همین رابطه، وزیر نفت از برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی برای بهره‌‌‌‌‌‌برداری از ۶۸پروژه نیمه‌‌‌‌‌‌تمام به ارزش ۱۵‌میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این پروژه‌ها روزانه ۱۳۰‌هزار بشکه نفت و ۴۰‌میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود. جواد اوجی در آیین بهره‌‌‌‌‌‌برداری رسمی از پتروشیمی گچساران با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌‌تمام تاکید کرد: پروژه‌های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله پروژه‌هایی بودند که در ماه‌های اخیر به بهره‌‌‌‌‌‌برداری رسیدند و امروز شاهد راه‌اندازی سومین الفین کشور پس از چند سال‌هستیم. وی با بیان اینکه گازهای همراه میدان‌‌‌‌‌‌های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس فرآورش و اتان تولیدی به پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود، افزود: برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی شده که ۶۸ پروژه نیمه‌‌‌‌‌‌تمام به ارزش ۱۵‌میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۲ به بهره‌‌‌‌‌‌برداری برسد.

تحقق فاصله‌‌‌‌‌‌گرفتن از خام‌فروشی

در جریان این مراسم، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز تاکید کرد: بهره‌‌‌‌‌‌برداری از پتروشیمی گچساران یک نقطه‌عطف تاریخی برای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور است و سبب دگرگونی اقلیم صنعتی این استان می‌شود. عبدالعلی علی‌‌‌‌‌‌عسکری با قدردانی از حضور رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری و وزیر نفت برای آغاز راه‌اندازی این طرح اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح فاصله‌گرفتن از خام‌‌‌‌‌‌فروشی و خلق‌ثروت برای استان و ملت ایران است. وی افزود: ۳/ ۱‌میلیارد یورو در پتروشیمی گچساران به‌عنوان طرحی عظیم و سومین پروژه بزرگ ملی هزینه شده‌است که در ابعاد جهانی نیز پروژه قابل‌‌‌‌‌‌توجهی در این اندازه به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: این طرح در حدود ۱۷سال‌گذشته پیشرفت کندی داشت، اما در دولت جدید با مدیریت جدید و با تغییر نگاه و با توجه به اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس به تولید رسیده بود و می‌توانست خوراک پتروشیمی گچساران را تامین کند، این طرح تکمیل شد. علی‌‌‌‌‌‌عسکری افزود: در این بازه زمانی حدود ۹‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد‌تومان (ریالی) و ۲۲۰‌میلیون دلار (ارزی) در پتروشیمی گچساران هزینه شد که در مجموع در دولت سیزدهم حدود ۱۷‌هزار ‌میلیارد‌تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده‌است.