صادرات16 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در سال گذشته

مرتضی شاهمیرزایی در نشست بررسی راهبردهای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در صنعت پتروشیمی که با حضور سفرا و سرکنسول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جمهوری‌اسلامی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد، بیان کرد: باید با متنوع‌‌‌‌‌‌‌کردن محصولات و مشتریان صنعت پتروشیمی با همکاری دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بازارهای جدید فعال شویم. وی با ارزیابی مثبت از آینده و چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز صنعت پتروشیمی ایران، تصریح کرد: با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور، پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی سیاست‌های تامین منابع مالی خارجی و تامین کالاها و تجهیزات مورد‌نیاز صنعت پتروشیمی بسیار سریع‌تر محقق می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آماده هرگونه همکاری و تعامل دوسویه با وزارت امور‌خارجه، هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است.

شاهمیرزایی افزود: ۵۵۰‌گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی تولید می‌شود و پارسال هم ۱۶‌میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام شد که ۱۴‌میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای در تنظیم‌بازار ارز داشت. وی ادامه داد: حدود ۹۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام‌شده‌است و بیش از ۱۰۰ طرح توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و ۲۱طرح مهم به هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده‌است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: ۲۱طرح مورد اشاره، طرح‌های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه‌گذاری مجموع آن، حدود ۹‌میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی ایران به‌سرعت در حال بومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست‌‌‌‌‌‌‌ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت ازطریق بومی‌‌‌‌‌‌‌سازی تامین می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۵ سال‌آینده در تامین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شویم. معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم، همه ۹۹ کاتالیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد‌استفاده در صنعت بومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی خواهد شد.

شاهمیرزایی خطاب به سفرای کشورمان گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورمان برای فعال‌تر‌شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، هاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عسلویه و ماهشهر را دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: افزون بر این ۲هاب، مناطق انرژی‌بر پارسیان، دیر و سواحل مکران از دیگر مناطقی هستند که طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعت می‌توانند میزبان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خارجی باشند، درحالی‌که زیرساخت‌های منطقه جاسک نیز برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها آماده ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران است.