اسناد همکاری ایران و اندونزی در حوزه‌های نفت و گاز امضا شد

وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ارتباط جامع با همه کشورهای آسیایی افزود: بر اساس این برنامه باید با اندونزی به‌عنوان کشوری بسیار مهم و با جایگاه ممتاز در جنوب‌شرق آسیا روابطی گسترده‌‌‌‌‌‌تر تعریف کنیم. روابط با اندونزی می‌تواند در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، به‌‌‌‌‌‌ویژه در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بین دو کشور دنبال شود. رئیسی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌هایی در زمینه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، تجاری، گمرکی، ترانزیتی، فرهنگی و بهداشتی در این سفر اظهار کرد: ایران و اندونزی نگاه‌های مشترکی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. هر دو کشور مخالف یکجانبه‌‌‌‌‌‌گرایی و موافق صلح و امنیت پایدار در منطقه هستند و این نگاه‌های مشترک سبب نزدیکی بیشتر دو کشور می‌شود.  لازم‌به یادآوری است که رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری صبح روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه، دوم خردادماه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی جاکارتا شد و از سوی ذولکیفلی حسن، وزیر تجارت اندونزی مورد استقبال قرار گرفت. 

دیدار با رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری اندونزی و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه از سوی مقام‌‌‌‌‌‌های دو کشور، همچنین دیدار با رئیس اتحادیه آسه‌‌‌‌‌‌آن، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و ملاقات و گفت‌‌‌‌‌‌وگو با تجار و بازرگانان اندونزی و ایران بخشی از برنامه‌های رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری در این سفر دو‌روزه است.  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور‌خارجه، جواد اوجی، وزیر نفت، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روح‌‌‌‌‌‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری و محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

در همین چارچوب ‌‌‌‌‌‌آیین امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌های همکاری میان جمهوری‌اسلامی ایران و اندونزی برگزار شد و مقام‌‌‌‌‌‌های دو کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند. تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌های دارویی، همکاری در زمینه‌‌‌‌‌‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضاشده میان وزیران امور‌خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود. اسناد همکاری امضاشده در حضور روسای‌‌‌‌‌‌جمهوری دو کشور رونمایی شد.