ایران و عراق برای همکاری در پروژه‌های صنعت نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

در این دیدار محورهای همکاری دوجانبه در زمینه میدان‌‌‌‌‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های آموزشی به تفصیل بررسی و تصمیم‌هایی راهگشا برای اجرای تفاهم‌‌‌‌‌های دوجانبه در بخش نفت گرفته شد. در پایان ملاقات وزیر نفت و نخست‌‌‌‌‌وزیر عراق، تفاهم‌نامه همکاری دو کشور در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بین اوجی و «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق، امضا شد. در جریان این مذاکرات مقرر شد این تفاهم‌نامه از طریق کارگروه مشترک عالی ایران و عراق طی نشست‌‌‌‌‌هایی منظم پیگیری شود.برپایه این گزارش، وزیر نفت در این سفر با «زیادعلی فاضل» وزیر برق عراق هم دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو کرد. وزیر نفت در جریان دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو با نخست‌‌‌‌‌وزیر و وزیر نفت عراق بر حل موانع موجود در زمینه همکاری‌های گازی تاکید کرد. همچنین در این دیدار نحوه روابط دو کشور در صنعت نفت به‌ویژه بخش گاز بررسی و بر تقویت همکاری‌‌‌‌‌ها تاکید شد.

طی دیدار وزیر نفت با مقام‌‌‌‌‌های عراقی، زمینه‌‌‌‌‌های همکاری ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بررسی شد و دو طرف بر حل موانع موجود در زمینه همکاری‌‌‌‌‌ها گازی تاکید کردند، ضمن آنکه قرار شد در این زمینه تصمیم‌های جدی و راهگشا گرفته شود. در این دیدارها که با حضور مقام‌‌‌‌‌های ارشد عراق همچون وزیران نفت و برق این کشور همراه بود، پیشنهادهای مطلوبی توسط السودانی در زمینه توسعه میدان‌‌‌‌‌های نفتی، آموزش نیروی انسانی و اجرای طرح‌های پتروشیمی ارائه شد که با استقبال اوجی همراه بود. بر اساس توافق ایران و عراق مقرر شد تفاهم‌نامه امضاشده بین دو طرف از طریق نشست‌های کارگروه مشترک عالی دو کشور پیگیری شود.

جواد اوجی بامداد چهارشنبه (۲۰‌اردیبهشت‌‌‌‌‌) در راس هیاتی بلندپایه برای دیدار و رایزنی با مقام‌‌‌‌‌ها و مسوولان عراقی وارد بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال «باسم محمد خضیر» معاون وزیر نفت عراق و «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در عراق قرار گرفت. سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌جمهوری به‌‌‌‌‌تازگی پس از دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو با «عبداللطیف‌‌‌‌‌ رشید» رئیس‌‌‌‌‌جمهوری عراق، در تهران تاکید کرده بود که روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به‌‌‌‌‌نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیازهای دو طرف را به‌‌‌‌‌طور کامل برطرف کند.