روز شمار تضعیف آمریکا در بازار نفت

همین سه سال‌پیش، زمانی‌که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و غول‌‌‌‌‌‌های نفتی متحد آن (اوپک‌پلاس) در روابط فی‌مابین دچار تنش بودند، ایالات‌متحده با فرصت‌‌‌‌‌‌طلبی خود را به‌عنوان عامل برقراری ثبات در بازار جهانی نفت معرفی کرد. به گزارش بلومبرگ، اتحاد جدید نفتی عربستان و روسیه این پتانسیل را دارد که برای اقتصاد ایالات‌متحده طیف گسترده‌ای از مشکلات را ایجاد کند. تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید آن‌‌‌‌‌‌هم برای دومین‌بار، بعد از آن اعلام شد که بایدن در تابستان گذشته و با هدف درخواست افزایش تولید از سوی این ائتلاف، به عربستان‌سعودی سفر کرد. به باور ناظران بازار انرژی، اعلامیه دوم آوریل اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس که قیمت نفت را حدود ۵ دلار در هر بشکه افزایش داد، به این معنی است که خطرات رکود اقتصادی بزرگتر از آن چیزی است که تصور آن می‌رفت.

هزینه بالاتر برای انرژی، نقدینگی پایین‌تری برای سایر کالاها باقی می‌گذارد که در نتیجه آن، نرخ تورم افزایشی خواهد شد. در این میان مهم‌تر از همه اینکه، روشن شود حرکت اوپک‌پلاس بر مسیر احتمالی قیمت‌های نفت در سال‌های آینده چه تاثیری خواهد گذاشت. در دنیایی که اتحادهای ژئوپلیتیک در حال تغییر هستند، عربستان‌سعودی در مسیر خارج‌شدن از سیطره واشنگتن قرار دارد. سعودی‌ها سطح تولید نفت اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس را با هماهنگی کامل روسیه تعیین کردند. آنها تمایل داشتند تنش‌ها را با رقیب دیرین منطقه‌ای خود، ایران کاهش دهند. درست به همین دلیل بود که عربستان‌سعودی به چین روی‌آورد تا این مهم را با عبور از ایالات‌متحده در حلقه تصمیم‌گیری، میانجیگری کند. در شرایط کنونی، نفوذ غرب بر بازار جهانی نفت به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده‌است.

واقعیت این است که اعضای اوپک‌پلاس هریک اولویت‌های خاص خود را دارند، از برنامه‌های جاه‌‌‌‌‌‌طلبانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای احیای مجدد اقتصاد کشورش گرفته تا تامین مخارج سرسام‌‌‌‌‌‌آور جنگ پوتین در اوکراین. در این شرایط، بدیهی است که هر نوع درآمد بالاتر که از افزایش بهای نفت به‌دست می‌آید، نقش موثری در نیل به اهداف سیاستمداران کشورهای صاحب نفت خواهد داشت. در همین چارچوب، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات‌متحده، در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های آمریکا مبنی‌بر اینکه اوپک‌پلاس دوبار از زمان سفر رئیس‌جمهور بایدن به عربستان‌سعودی، تصمیم به کاهش تولید گرفته‌است، گفت که دولت متبوعش پیش از تمرکز بر بازار جهانی نفت، بر کاهش قیمت‌های داخلی انرژی و تضمین امنیت انرژی ایالات‌متحده متمرکز است.