ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود

محسن خجسته‌مهر با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما به‌دستاوردهای شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود: بلوغ صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران تقریبا از پس از انقلاب اسلامی آغاز شده‌است، ۶۵‌درصد تولید تجمعی مربوط به پس از انقلاب است که افزون بر اکتشافات جدید، توسعه و تولید و زنجیره تامین ساخت کالا نیز اتفاق‌افتاده است. خجسته‌مهر گفت: بدون معطلی برای شرایط تحریم، قرارداد این طرح تنفیذ شد و دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر هستند که به‌زودی کار حفاری را آغاز می‌کنند. وی با اشاره به مصارف روبه‌رشد گاز در کشور افزود: برای تامین پایدار گاز، تصمیم سریع برای توسعه این میدان گرفتیم تا طی ۱۴‌‌ماه با سرمایه‌گذاری ۹۰۰‌میلیون دلاری، روزانه ۲۸‌میلیون متر‌مکعب به شبکه سراسری گاز افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره کلیت این طرح توضیح داد: توسعه میدان گازی کیش در ۴ فاز انجام می‌شود و با تکمیل توسعه این میدان، روزانه ۱۲۰‌میلیون متر‌مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد، برای این کار به ۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. خجسته‌مهر تاکید کرد: مطالعات مهندسی پایه دیگر فازهای توسعه میدان گازی کیش انجام‌شده‌است و پس از تکمیل آن، ساخت سکوهای دریایی آغاز می‌شود و تا ۴ سال‌آینده فازهای ۲ و ۳و ۴ به بهره‌برداری خواهند رسید. در این میدان گازی با ساخت لوله‌های زیردریایی از سوی شرکت‌های ایرانی دیگر وابستگی به خارج نداریم. وی ادامه داد: اکنون بیش از یک‌میلیارد متر‌مکعب ظرفیت تولید گاز در کشور داریم و برنامه‌ریزی‌هایی شده‌است تا سال‌۱۴۰۸ به تولید گاز کشور ۵۰۰‌میلیون متر‌مکعب اضافه شود که ۱۲۰‌میلیون متر‌مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، نصف ذخایر گاز کشور در این میدان قرار دارد، ۴۰۰ حلقه چاه و ۳۷ سکوی بهره‌برداری در این میدان داریم و ۷۰‌درصد تولید گاز کشور مربوط به این میدان است، این میدان را پیش از انقلاب نداشتیم، ۸۵‌میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده و بخش‌اعظم کارها از سوی متخصصان داخلی انجام‌شده‌است. خجسته‌مهر درباره تکمیل این طرح‌ها از سوی متخصصان ایرانی تاکید کرد: در سال‌۹۰ تصمیم گرفته شد ۱۰ فاز باقی‌مانده پارس‌جنوبی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود و قرارداد ۲۲‌میلیارد دلاری در این رابطه امضا شد.وی با بیان اینکه آخرین پالایشگاه پارس‌جنوبی در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد و سرمایه‌گذاری حدود ۵/ ۲میلیارد دلاری در آن انجام‌شده‌است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین فاز به‌شمار می‌آید زیرا ۷۰‌درصد تجهیزات آن ایرانی است و با تکمیل این پالایشگاه ۴۲‌میلیون متر‌مکعب به ظرفیت پالایشی گاز اضافه می‌شود.