گاز طبیعی به‌ دلیل مزیت‌های زیست‌محیطی، از توانایی چشمگیری برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی آلاینده نظیر زغال سنگ برخوردار است. براساس تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز، انتظار می‌رود سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان از ۲۳درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۷درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. با این حال نباید فراموش کرد که تحقق این امر مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان در زنجیره عرضه گاز طبیعی، سیاست‌های حمایت، ثبات بازارها و دسترسی آزاد به منابع مالی است.  اوجی گفت: با توجه به جایگاه راهبردی کشورهای عضو مجمع که بیش از ۷۰درصد منابع گاز جهان را در اختیار دارند و بیش از ۵۰درصد صادرات جهانی گاز چه از طریق خط لوله و چه به‌صورت ال‌ان‌جی از طریق کشورهای عضو مجمع صورت می‌گیرد، این مجمع می‌تواند گام‌های مهمی در ارتقای جایگاه گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی جهان بردارد. در این راستا لازم است کشورهای عضو مجمع با افزایش هم‌افزایی و هماهنگی‌های جمعی برای حفظ منافع اعضای مجمع و صیانت از امنیت عرضه جهانی گاز طبیعی حرکت کنند.

هم‌اکنون با وجود چالش‌های متعدد در بازار جهانی گاز در سال‌های اخیر، مجمع کشورهای صادرکننده گاز توانسته است در چارچوب اساسنامه و راهبرد بلندمدت خود، همفکری‌ها، هماهنگی‌ها و همکاری‌های میان کشورهای عضو را در این مجمع تقویت کند. این تمهیدات راهبردی سبب شده مجمع بتواند نقش کلیدی خود در حفظ و ارتقای امنیت جهانی انرژی در دوران شیوع ویروس کرونا و در دوره پس از آن را به‌خوبی ایفا کند. در‌عین‌حال، ما مسیری طولانی پیش‌ رو داریم که مستلزم ارتقای همبستگی و همکاری بیشتر اعضای مجمع است. او ادامه داد: معتقدم با توجه به تحولات جاری در عرضه انرژی جهان، موضوع اتخاذ سیاست‌های نوین منطبق با شرایط روز جهان انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به نظر می‌رسد اعضای مجمع با صید در راستای افزایش صرفه اقتصادی و گسترش تجارت گاز طبیعی و دستیابی به فناوری‌های نوین مرتبط با تجارت گاز، از جمله فناوری‌های مرتبط با ال‌ان‌جی، گام بردارند و انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز را به‌عنوان یک اصل بپذیرند. در عین حال لازم است کشورهای عضو به گسترش همکاری‌های فنی برای دستیابی به فناوری‌های جدید نظیر جذب، بهره‌برداری و ذخیره‌سازی کربن، کاهش نشت گاز یا توسعه و تولید هیدروژن آبی توجه جدی کنند. خوشبختانه فناوری‌های کاهش‌دهنده کربن از چرخه تولید گاز طبیعی در دسترس ما قرار دارند، اما معتقدم تحقق زیست‌بوم جهانی با انتشار کربن صفر، بدون اراده سیاسی، تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همکاری‌های علمی و فناورانه جدی همه ذی‌نفعان، در حد شعار باقی می‌ماند.