هفت استارت‌آپ جدید در سیلیکون ولی
فرزاد پریدار: شرکت Pejman Mar در هفته گذشته برای دومین بار در تاریخ دو ساله خود در فضایی کوچک در خیابان پالو آلتو هفت شرکت تازه تاسیس جدید را گرد هم آورد تا ایده‌های جدید آنها را در اختیار برخی از بهترین سرمایه‌گذاران مراحل اولیه در حوزه استارت‌آپ قرار دهد.

حضور سرمایه‌گذاران در این مکان تا اندازه‌ای به این دلیل بود که تیم‌های ارائه‌کننده همگی با استنفورد رابطه‌ای قوی داشتند. برخی از بنیان‌گذاران تیم‌ها هنوز فارغ‌التحصیل نشده و برخی دیگر دارای مدارک مهندسی پیشرفته بودند. تقریبا همه به‌طور منظم در دفاتر ساده اما پرشور Pejman Mar جمع بودند تا در خصوص ایده‌ها بحث کنند و در این فرآیند 15 تا 25 هزار دلار سرمایه نقد را از Pejman Mar دریافت کنند.

سرمایه‌گذاران نیز در این جمع حضور داشتند زیرا به قول یکی از سرمایه‌گذاران کارآفرین، بنیان‌گذاران شرکت Pejman Mar «علاوه بر معاملات باید روی روابط واقعی نیز سرمایه‌گذاری کنند»؛ مار هرشن سون کارآفرین موفق از اسپانیا و پژمان نوزاد ایرانی الاصل و تاجر سابق فرش که به‌خاطر داشتن شبکه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و زودهنگامش مانند دراپ باکس معروف است، بنیان‌گذاران این شرکت هستند.

در این مراسم بیشتر از 60 نفر حضور داشتند و حداقل یک‌سوم آنها در شرکت‌های تازه تاسیسی مشارکت داشتند که درجه‌بندی شده بودند. (اکثرا به نظر می‌رسد در حال راه‌اندازی نسخه‌های آلفای محصولات خود هستند.)
یکی از سرمایه‌گذاران برتر در مقایسه این رخداد با Demo Day شرکت مشاور مشهور Y Combinator که در حال حاضر چند صد سرمایه‌گذار و بیش از ۱۰۰ برنامه راه‌اندازی دارند عقیده دارد: «برگزاری مراسمی این چنین با مقیاس کوچک‌تر مناسب‌تر است.» وی معتقد است Pejman Mar با تمرکز بر گروه‌های کوچک‌تر به سرعت در حال گسترش است.
در ادامه به بررسی این شرکت‌ها و بازخوردهایی که توسط سرمایه‌گذاران در خصوص آنها دریافت شده است می‌پردازیم.

Captionly
Captionly که توسط چند متخصص یادگیری ماشینی اداره می‌شود و مدعی است از طریق الگوریتم تحلیل ویدئویی اختصاصی «محتوای ویدئوی شما را قابل پیگیری می‌کند» که می‌تواند شرکت‌های ویدئویی مانند پریسکوپ را قادر سازد تا به هر یک از مشتریان خود شخصیت سازی زمان واقعی را ارائه کند و به گوینده‌هایی مانند CNN کمک کند تا نه تنها بدانند چه افرادی برنامه آنها را تماشا می‌کنند بلکه متوجه شوند آنها چه چیزی را تماشا می‌کنند و چرا برخی از آنها را حذف می‌کنند.
(از پنج سرمایه‌گذاری که با آنها مصاحبه شد چهار نفر این پروژه را در صدر لیست خود قرار دادند و یکی از آنها این استارت‌آپ را یک موقعیت جذاب برای سرمایه‌گذاری توسط گوگل نامید.)




Concernا 1
Concernا ۱ « شرکت راهکار برای بلایا» بوده که هدف آن برآورد سریع خسارات در طی وقوع بلایای طبیعی با استفاده از علوم پدیده‌های طبیعی و هوش مصنوعی است. این شرکت در نظر دارد تا داده‌هایی بدون ساختار را در خصوص جغرافیای آن منطقه به دست آورد، از آن نقشه‌برداری کند و در زمان بروز فاجعه آن را به همراه تصاویر زمان واقعی و داده‌های دیگر در اختیار نیروهای امداد قرار دهد. هدف از این کار این است که امدادگران بتوانند تشخیص دهند خسارت واقعی در کجا رخ داده است و اقدامات خود را چگونه اولویت‌بندی کنند (زمان وقوع حادثه ارزیابی هر دو اینها بسیار دشوار است).

در نهایت این شرکت امید دارد تا با استفاده از همه این داده‌ها به بازاری بزرگ‌تر، یعنی بیمه، راه یابد.
(یکی از سرمایه‌گذاران حاضر در مراسم آنقدر به این استارت‌آپ علاقه داشت که در همین جلسه در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و سرمایه‌گذار دیگری برای اهداف بزرگ‌تری برای این شرکت ایده‌هایی داشت.)


Joined App

Joined App سرویس پایگاه داده‌های یکپارچه برای اپلیکیشن‌ها است. بر اساس اظهارات بنیان‌گذاران این شرکت (از جمله استند فورد پی. اچ. دی) سال گذشته ۳ میلیارد دلار برای به اصطلاح کدهای پیوند‌دهنده (Glue Code) صرف شده است، (نوعی کد که برنامه‌نویس باید بنویسد تا اپلیکیشن را درون سیستم یکپارچه کند.)





Joined App مدعی است که پایگاه داده‌های freemium آن شرکت برای ارائه‌کنندگان همانند قطب جهانی برای اپلیکیشن‌ها، سیستم‌ها و سرویس‌ها عمل می‌کند تا همه چیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مثلا کسی که اپلیکیشن سلامت و تناسب اندام را دارد به راحتی در بخش تغذیه خبری و بدون نوشتن هیچ کد دیگری می‌تواند در خصوص نحوه ماساژ، پیگیری فعالیت، خدمات مبتنی بر مکان و موارد دیگر برای کاربران ساختاربندی کند.
این استارت‌آپ نیز مورد علاقه سرمایه‌گذاران بود، زیرا با آنکه بازار یکپارچه خدمات بسیار عظیم است آرزوی واقعی شرکت این است تا بتواند به همه داده‌های کاربران دست یابد تا بتواند کسب‌وکار هوشمندی ایجاد کند که فرصت بازار آن چند برابر بزرگ‌تر باشد. در ضمن یک VC (سرمایه‌گذار خطرپذیر) که شغل شرط‌بندی برای شرکت‌های تازه تاسیس توسعه موبایل را ایجاد کرده است در این مراسم اعلام کرد که « شیفته» این پروژه بوده اما ظاهرا به سایر استارت‌آپ‌های آن مراسم نیز علاقه‌مند است.

TownHound
Joined App قصد دارد تا از طریق کمک به رستوران‌های محلی برای ارائه‌های دائمی مبتنی بر بهره‌وری و زمان واقعی کمک کند تا بتوانند سود خود را از افزایش دهند.




این شرکت در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران شرکت نداشت اما محصول آن امکانات بی شماری را با یکدیگر ترکیب می‌کند که VC‌ها دقیقا به آن علاقه دارند. این شرکت همچنین قصد دارد تا در نهایت بخش بازاریابی و پایگاه داده‌های تحلیلی خود را نه تنها در رستوران‌ها، بلکه درون همه کسب‌وکار‌های کوچک وارد کند.

مدیر عامل شرکت، برایان سولار، که مدعی است در حال حاضر تعداد رستوران‌ها و بارهای تاون‌هاوند ۱۲ برابر بیشتر از شرکت گروپان در سن خوزه کالیفرنیا است می‌گوید این شرکت پیشرفت را تجربه می‌کند. (سن خوزه کالیفرنیا نخستین بازار شرکت‌های تازه تاسیس بوده و تنها مکان در دسترس برای آنها است.)

Mindly
Mindly پایگاه داده‌های مورد تقاضا برای درمان از راه دور است. در حال حاضر بازار ارتباطات از راه دور بسیار گرم بوده و ویزیت‌های سلامت روانی مبتنی بر تقاضا خصوصا برای VC‌ها بسیار شناخته شده و محبوب است.
در واقع سرمایه‌گذار برتر در این جمع از میان جالب‌ترین شرکت‌های تازه تاسیس Mindly را هدف قرار داد و گفت: «در حوزه درمان بدنامی وجود دارد و مردم نمی‌خواهند به مطب بروند و وقت خود را صرف این کار کنند. برخی مطالعات حتی نشان داده‌اند این رویه کارآمدی بیشتری دارد (زمانی که درمانگرها و بیماران نمی‌خواهند ملاقات رو در رو داشته باشند) زیرا افراد دراین حالت احساس راحتی بیشتری دارند.»

Readme Labs
Readme Labs از طریق اصلاح آنچه افراد تاثیر‌گذار می‌خوانند و در خصوص آن بحث می‌کنند قصد دارد تا خبرنامه توئیتر را ایجاد کند. این شرکت می‌گوید اخیرا کار خود را با تمرکز بر آن چیزی که VC‌ها در خصوص آن صحبت و بحث می‌کنند و ایجاد خبرنامه برای تعداد اندک اما در حال رشد VC‌ها و علاقه‌مندان آغاز کرده است. این شرکت آینده‌‌ای را ترسیم می‌کند که در آن می‌تواند تعداد زیادی خبرنامه ارائه کند که پر از محتوای شخصیت‌پردازی شده است و می‌تواند آن را با هزینه کمی تولید کند. (مواردی مانند ورزش‌ها، تناسب اندام، بازی و زنان در تکنولوژی را مدنظر دارد).

JetInsight
JetInsight معتقد است بر اساس گزارش IBISWorld بازار رزرو چارتر خصوصی ۹ میلیارد دلار ارزش دارد، اما این بازار که تا حد زیادی چند پاره شده و به صورت بخش‌هایی با ۱۰هزار کارمند و ۲هزار اپراتور در آمده است که در خور آن نیست. ممکن است رزرو برای یک سفر دقیقا روزها طول بکشد؛ در ضمن اپراتورها اغلب به این دلیل که مشتریان بالقوه حتی از وجود آنها خبر ندارند نمی‌توانند موجودی خود را نقد کنند. JetInsight معتقد است با استفاده از مدل جدول باز در این صنعت- سیستم رزرو برای اپراتورهایی که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا بتوانند فورا رزرو کنند- می‌تواند این ساختار «منسوخ» و «شکسته» را متوقف سازد.





سرمایه‌گذاری که این شرکت بعد از Concernا 1 دومین شرکت مورد علاقه‌اش بود اعلام کرد که فکر می‌کند این شرکت در نهایت می‌تواند شریکی بی‌نقص (یا بیشتر) برای uber باشد.