محققان فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان بدون استفاده از دست و صفحه کلید، فقط با چشم کنترل دستگاه رایانه را انجام داد. به گزارش موبنا،‌ میلیون‌ها نفر از مردم از بیماری‌هایی مثل پارکینسون،‌ مشکلات عضلانی،‌ جراحی نخاع یا قطع عضو رنج می‌برند و به این ترتیب نمی‌توانند از رایانه استفاده کنند، بنابراین فناوری جدیدی ابداع شده که به آنها امکان می‌دهد دستگاه خود را با تعامل چشمی کنترل کنند.این دستگاه که کمتر از ۶۰ دلار قیمت دارد می‌تواند حرکات چشم را ردیابی کند و به این ترتیب کنترل کروسر ماوس روی نمایشگر به وسیله چشم انجام می‌شود. این فناوری شامل دستگاه ردیاب چشمی و نرم افزار هوشمند است.

به گزارش نشریه مهندسی اعصاب دانشگاهی در لندن، این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که نیازی به استفاده از دست وجود ندارد و کاربران حتی برای مرورگری در وب می‌توانند از حرکات چشمی استفاده کنند.

این دستگاه از دو دوربین تشکیل شده که این دوربین‌ها تصاویر چشم را می‌گیرند و جایی را که کاربر روی صفحه نمایش نگاه می‌کند، ردیابی می‌کنند.محققان استفاده از این فناوری را درجه بندی کرده‌اند که میزان خیره نگاه کردن به آبجکت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

محققان معتقدند این فناوری می‌تواند کنترل صندلی چرخ‌دار را نیز برای کاربرانی که مشکل تحرکی دارند فراهم کند.