عرضه محدود لپ‌تاپ های جدید به بازار

بازار دیجیتال- قیمت انواع لپ‌تاپ طی روزهای اخیر در بازار در حدود ۵ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، این افزایش قیمت به دلیل ورود محدود مدل‌های جدید و همچنین افزایش تقاضا بوده است.

به گفته رودکی، یکی از فعالان بازار، طی روزهای اخیر به دلیل عرضه مدل‌های جدید که به پردازنده‌های جدید core i۳،core I ۴،core I ۷ مجهزند، میزان تقاضا برای لپ‌تاپ تا حدودی افزایش یافته است و بازار تا حدودی از حالت رکود خارج شده است.

به گفته وی، یکی از عواملی که باعث جلب توجه مصرف‌کنندگان به سوی این لپ‌تاپ‌ها شده است این است که لپ‌تاپ‌های این خانواده به قیمت مناسبی به فروش می‌رسند و متوسط قیمت لپ‌تاپ‌هایی که به این پردازنده‌ها مجهزند بین ۷۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

کورش یعقوبی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر حال و هوای بازار تا حدودی نسبت به قبل تغییر کرده است، گفت: معمولا در بهمن ماه بازار خردی و فروش رایانه پررونق می‌شود و درست است که امسال مانند سال‌های قبل نیست، اما همین تقاضای اندک هم می‌تواند مایه دلگرمی فعالان بازاری شود که تا مدت‌ها کالاهایشان خریداری نداشتند.

اما گروه دیگری از فعالان بازار معتقدند بازار خرید و فروش لپ‌تاپ همچنان روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند و تنها مینی‌لپ‌تاپ‌ها هستند که به دلیل قیمت پایینی که دارند فروش خوبی دارند.

برخی از فعالان بازار نیز از افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت که قیمتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند خبر می‌دهند.

به گفته آنها اغلب مشتریان بازار کامپیوتر را این روزها دانشجویان و افرادی که قصد خرید لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت را دارند تشکیل می‌دهند و این بازار بی رونق تا رسیدن به دوران رونق فاصله زیادی دارد.

فعالان بازار که پیش‌بینی می‌کنند شرایط بازار تا اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه به همین صورت باشد می‌گویند، هر سال مدل‌های جدید به طور گسترده از اواسط اردیبهشت ماه وارد بازار می‌شوند، ولی امسال باید منتظر شرایط بازار بود.

همچنین ورود گسترده مدل‌های جدید تا حد زیادی به وضعیت نقدینگی واردکنندگان بستگی دارد و در صورتی که واردکنندگان نتوانند هزینه‌های خرید و حمل و نقل و ترخیص کالاها را تامین کنند، نمی‌توان انتظار داشت مدل‌های جدید فضای بازار را اشغال کنند.