بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوشی‌های مجهز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری ۹۰‌درصد از سهم بازار تلفن همراه ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش موبنا، بر اساس این بررسی‌ها، رشد تقاضا برای گوشی‌های دارای دوربین تنها محدود به بازار داخل نیست؛ بلکه کل بازار تلفن همراه جهان از سال ۲۰۰۴ میلادی تحت‌تاثیر تحولات ناشی از این فناوری است.

این گزارش با سه برابر ارزیابی کردن فروش این مدل ازگوشی‌ها، نرخ رشد آنها را نسبت به سال ۲۰۰۵میلادی، ۴۳‌درصد اعلام کرد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که با استمرار این روند، فروش تلفن‌های همراه دوربین دار تا سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از یک میلیارد دستگاه برسد.

بر اساس این گزارش، ظرف سه سال گذشته تمرکزاصلی عرضه‌کنندگان نهایی و تامین‌کنندگان کالا در بازار گوشی معطوف به فروش دستگاه‌های دوربین‌دار کمتر از یک مگاپیکسل بوده که این امرباعث اختصاص ۵۱‌درصد از کل فروش بازار تلفن همراه تاپایان سال ۲۰۰۶میلادی به این بخش از فناوری ارتباطی شد.

این نتایج در حالی حاصل شد که آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷ میلادی، بیش از نیمی از گوشی‌های موجود در بازار، مجهز به دوربین ۲ مگاپیکسلی بوده است. این گزارش، از بازار اروپای غربی به عنوان بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های دوربین دار جهان نام می‌برد و می‌افزاید: میزان فروش این گوشی‌ها تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی از مرز ۱۲۲‌میلیون دستگاه هم گذشت که این میزان خود در مقایسه با سال ۲۰۰۵ رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

به گفته برخی آگاهان، با توجه به ارائه فناوری‌های نوین و ایجاد دوربین‌هایی باوضوح تصویری برابر ۵ مگا پیکسل، عرضه دوربین‌هایی با وضوح تصویری برابر ۳/۱ و ۲، حداقل نیاز کاربران است.

در این گزارش آمده، تلفن‌های همراه دوربین دارحدود ۹۵‌درصد از کل فروش سال ۲۰۰۷ این بازار را در ژاپن به خود اختصاص داده‌اند.