مدیر‌عامل کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) گفت: با تعیین تعرفه ۴‌درصد برای واردات گوشی تلفن‌همراه، قاچاق این محصول همچنان ادامه پیدا خواهد کرد!. ابراهیم مطلع در گفت‌وگو با موبنا با تاکید بر اینکه کاهش تعرفه واردات تلفن‌همراه ضربه مهلکی به تولید داخل این محصول وارد می‌کند، اظهار داشت: از سال ۸۵ و بر اساس سیاست‌های دولت بحث پشتیبانی از تولید داخل مطرح و تمهیداتی برای حمایت از تولید داخل پیشنهاد شد که افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه یکی از آن موارد بود. وی با اشاره به برنامه طولانی مدت در زمینه تولید گوشی تلفن‌همراه ادامه داد: جلوگیری از قاچاق و ایجاد تسهیلات و تمهیدات در تولید این محصول از دیگر پارامترهایی بود که برای حمایت از تولیدکنندگان داخل توسط دولت صورت گرفت.

به گزارش گروه دیجیتال این گفته مطلع، در حالی مطرح می‌شود که به‌رغم گذشت ۲‌سال از برنامه حمایت دولت و افزایش تعرفه واردات که منجر به افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان از یک سو و افزایش کالای قاچاق در بازار شده است، هنوز هیچ‌کدام از تولید‌کنندگان مورد حمایت وزارت صنایع نتوانسته‌اند تعهدات سال ۸۵ خود را جامه عمل بپوشانند.

گفتنی است تا پیش از این افزایش که تعرفه واردات تلفن‌همراه ۴‌درصد بود، کمترین قاچاق در بخش تلفن‌همراه از سوی مراجع ذی‌ربط گزارش شده بود.

از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، قاچاق تلفن‌همراه در صورتی می‌تواند برای قاچاقچیان سود‌آور باشد که تعرفه واردات آن بالای ۱۵‌درصد باشد. در‌حال‌حاضر قاچاقچیان این کالا برای حمل هر گوشی از مناطق جنوبی کشور به پایتخت مبلغی بین ۵ تا ۱۰‌هزار تومان از سفارش‌دهنده اخذ می‌کنند.

از سوی دیگر تعرفه بالای واردات باعث ورود گوشی‌های بی‌کیفیت چینی و هنگ کنگی شده که به‌رغم پرداخت تعرفه ۲۵‌درصدی همچنان از قیمت پایینی در بازار برخوردارند و مصرف‌کنندگانی که توانایی خرید گوشی‌های معتبر را ندارند، به ناچار رو به خرید گوشی‌های رفته‌اند که نهایت عمر مفید آن شاید فقط ۶ ماه باشد. با این حال، تنها دستاورد افزایش تعرفه واردات تلفن‌همراه، افزایش قاچاق، کاهش درآمدهای گمرکی، افزایش گوشی‌های بدون گارانتی و در نهایت نیز افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان نهایی بوده است.

تسهیلات خاص مخابرات پس از خصوصی شدن

مدیر‌عامل شرکت مخابرات ایران گفت: پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات، تسهیلاتی برای مشترکان خوش حساب تلفن‌همراه این شرکت ایجاد می‌شود.

«صابر فیضی» با بیان این که تشخیص مشترکان خوش حساب از بد‌حساب برای این شرکت امکان‌پذیر است، اظهار داشت: تا هنگامی که شرکت مخابرات به صورت دولتی به فعالیت خود ادامه دهد، ایجاد تسهیلات برای مشترکان خوش حساب امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: مشترکان خوش‌حساب به افرادی اطلاق می‌شود که در چندین دوره متناوب پیش از زمان مقرر صورت‌حساب خود را پرداخت کرده و به دولت بدهکار نباشند. مدیر‌عامل شرکت مخابرات ایران در خصوص مشتریان طلایی گفت: این عنوان نیز به آن دسته از مشترکانی اطلاق می‌شود که میزان مکالمه آنها از طریق تلفن‌همراه بسیار بالا باشد که برای آنها نیز تسهیلاتی ایجاد می‌شود. این مقام مسوول یاد‌آور شد: اصلاحاتی نظیر مشتریان طلایی، مشترکان خوش حساب و غیره پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات معنی‌دار خواهد بود و بیشتر اپراتور‌های تلفن‌همراه به منظور در اختیار گرفتن بازار تلفن‌همراه تسهیلاتی را برای مشترکان خود ایجاد می‌کنند.

کسادی بازار گوشی

در این روزها با انتشار خبر تصویب ۴‌درصدی واردات گوشی و کاهش عرضه تلفن‌همراه، بازار پرمصرف این کالای ارتباطی از رونق افتاده است.

چندی پیش کمیسیون ماده یک پیشنهاد کاهش تعرفه واردات ۴‌درصدی گوشی را برای تصویب نهایی به هیات‌وزیران ارسال می‌کرد که با انتشار این خبر اکثر فعالان بازار گوشی تلفن‌همراه در عرضه محصولات خود دچار سردرگمی شده‌اند و به همین دلیل اکثر فروشندگان از توزیع گوشی‌های خود خودداری می‌کنند.

اکثر فروشندگان معتقدند که با شرایط حاکم بر بازار گوشی تلفن‌همراه، قیمت نهایی گوشی‌های موبایل مشخص نخواهد بود. از دلایل دیگری که به بی رونقی بازار دامن زده است، می‌توان به وارد نشدن محموله عمده‌ای از گوشی تلفن‌همراه در سال جاری اشاره داشت که با این شرایط عرضه انواع گوشی تلفن‌همراه از جمله برندهای معروفی نظیر نوکیا و سونی اریکسون کاهش یافته است. در همین حال، کاهش نقدینگی مردم در ماه اول سال‌جاری از دلایل دیگری به شمار می‌آید که به بی‌رونقی بازار دامن زده است چرا که به موجب این امر اکثر مردم برای خرید به بازار گوشی تلفن‌همراه مراجعه‌ای ندارند.