بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربورد کدامند؟

بازاردیجیتال- مادربورد از تجهیزات مهم کامپیوتر است که نوع و قابلیت‌های آن تاثیر مستقیمی بر کارآیی دستگاه دارد. با توجه به این امر نیز شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید این کالا دست به نوآوری‌هایی زده‌اند و درصدد به دست گرفتن بازار این کالا هستند.

طبق آمار رسمی در حال حاضر حدود ۱۶۰میلیون قطعه در جهان تولید می‌شود که قسمت عمده این مادربوردها توسط چهار شرکت

eliteGroup، Asustek، Gigabyte و MSI تولید می‌شود. به گزارش سازگار ارقام، طبق آمار ارائه شده، شرکت Asustek که تلفیقی ازدو شرکت Asus و Asrock است، با تولید ۷۸/۵۸میلیون قطعه مادربورد در سال ۲۰۰۷ همچنان در صدر تولیدکنندگان مادربرد در دنیا قرار دارد، این در حالی است که این شرکت اعلام کرده بود که هدف نهایی آنها تولید و فروش ۶۳میلیون قطعه مادربورد در سال ۲۰۰۷ بوده است که به این هدف نرسیده‌اند. یعنی ۷‌درصد کمتر از برنامه شرکت، موفق به فروش شده‌اند. در رده دوم شرکت

(ECS (EliteGroup Computer System قرار دارد که توانسته است با تولید ۷۵/۲۵میلیون قطعه مادربورد در سال ۲۰۰۷ گوی سبقت را از رقبای دیرینه خود MSI و Gigabyte برباید. این در حالی است که این شرکت با رشد ۳۵/۷۲درصدی در میزان درآمد سالانه نسبت به سال قبل خود روبه‌رو است.

شرکت Gigabyte نیز با تولید ۱۴/۱۹میلیون قطعه مادربورد پس از EliteGroup و Asustek در رده سوم قرار دارد. این در حالی است که این شرکت از لحاظ درآمد سالانه در مقام چهارم قرار دارد.

مقام چهارم در تولید مادربورد نیز در اختیار کمپانی MSI است که با تولید ۱۸میلیون قطعه به این رتبه دست پیدا کرده است.

کارشناسان علت کاهش فروش مادربورد توسط شرکت‌های MSI، Asus و Gigabyte را تمایل مشتریان به خرید نوت‌بوک به جای PC عنوان کرده‌اند که این مقوله بر می‌گردد به قیمت تمام شده سیستم‌های PCکه نزدیک به قیمت نوت‌بوک است. طبق بررسی‌های انجام گرفته قیمت نهایی PCها برگرفته از قیمت M.B و CPU و کارت گرافیک است. به همین دلیل قیمت مادربورد نقش تعیین کننده ای در قیمت PC‌ها دارد.

هر چه قیمت مادربورد بالا باشد، قیمت تمام شده سیستم‌های PC نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر با توجه این موضوع که در حال حاضر کارت‌های گرافیکی رده پایین کم‌کم به صورت Onboard روی مادربوردها تعبیه می‌شوند، همین موضوع نیز می‌تواند روی قیمت تمام شده مادربورد و به طور کلی قیمت تمام شده PC‌ها تاثیر بگذارد.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط سازگار ارقام، Elit Group تنها برندی است که طی یکسال اخیر با رشد آمار فروش در ایران همراه بوده است، در صورتی که شرکت‌های Gigabyte، Asus و MSI با کاهش آمار فروش در ایران مواجه بوده‌اند.