صادرات جهانی تلفن‌همراه به یک‌میلیارد دستگاه رسید

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده، صادرات جهانی تلفن‌همراه با رشد متوسط ‌١٢‌درصد در سال ‌٢٠٠٧ به ‌١٢/١‌میلیارد دستگاه رسید و نوکیا برای نخستین بار ‌٤٠‌درصد از سهم این بازار را به دست آورد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در فصل چهارم سال گذشته‌ میلادی ‌٣٣٢میلیون تلفن‌همراه در کل جهان صادر شد.

بنا بر اظهار یکی از تحلیلگران با انتظار داشتن یک محیط اقتصادی سخت‌تر در سال‌جاری میلادی، رشد اندک ده‌درصدی صادرات تلفن‌همراه در سال ‌٢٠٠٨ پیش‌بینی می‌شود که از رشد ‌١٢‌درصدی سال ‌٢٠٠٧ پایین‌تر است.

بر اساس این گزارش، نوکیا با وجود رقابت شدید از سوی رقبایی مانند سامسونگ و اپل توانست با به دست آوردن ‌٤٠‌درصد از سهم این بازار بهترین عملکرد را به خود اختصاص دهد. داشتن نام تجاری معروف، تولید دستگاه‌های جذاب، سهام فن‌آوری قوی و بهترین تدارک صنعت نوکیا را قادر ساخت به این مهم دست یابد.

در این میان موتورولا در فصل چهارم سال ‌٢٠٠٧ در بازار جهانی تلفن‌همراه ‌٣/١٢‌درصد سهم داشت که نسبت به ‌٤/٢٢‌درصد در مدت مشابه در سال ‌٢٠٠٦ کاهش زیادی یافته است.

تحلیلگران افول موتورولا را به عدم‌موفقیت این شرکت برای عرضه‌ مدلی که جایگزین مدل معروف Razr شوند نسبت دادند.

از سوی دیگر، اپل و گوشی آیفون این شرکت در فصل چهارم سال ‌٢٠٠٧ به پیشرفت‌هایی دست یافتند و با صادرات ‌٢٠٠٣‌میلیون دستگاه از این گوشی معروف، ‌٠٦/٠ از سهم بازار در این مدت را به دست آوردند.

هر چند رشد خوبی برای اپل محسوب می‌شود، اما به اندازه‌ای نبوده که این شرکت را در رده پرفروش‌های شرکت جای دهد؛ سونی‌اریکسون نیز به کاهش رشد خود ادامه داد و گوشی‌های ارتقاء یافته عرضه شده از سوی سامسونگ، ال‌جی و نوکیا تاثیر رقابتی را بر این شرکت به جای گذاشت.