درحالی که همراه اول با ۲۸‌میلیون مشترک جایگاه دوم را در خاورمیانه و سی‌ام را در دنیا به خود اختصاص داده، اما در دیگر کشورها و درمیان اپراتورهای بین‌المللی حضوری نداشته است.

وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌وگو با موبنا دلیل این امر را دولتی بودن این شرکت دانسته و معتقد است، تا زمانی که ۵۰‌درصد سهام شرکت ارتباطات سیار خصوصی نشود، این اپراتور نمی‌تواند به فعالیت‌های برون مرزی اقدام کند.

وی گفت: اپراتور اول به حضور در عرصه بین‌المللی به عنوان اپراتوری دیگر کشورها فکر می‌کند، اما این مهم مستلزم خصوصی شدن این شرکت است.

صدوقی با تاکید بر اینکه اپراتور اول توان حضور در دیگر کشورها را از نظر مالی، فنی و نیروی انسانی داراست، اظهار داشت: شرایط اپراتوری را در هفت کشور از خاورمیانه انتخاب و بررسی کرده‌ایم و امیدواریم با خصوصی‌سازی این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.

طراحی و تولید سیم کارت‌های هوشمند در کشور

محققان کشور موفق به تولید سیم کارت‌های هوشمند برای کاربردهای تبلیغاتی، امنیتی و اطلاع رسانی شدند. نعمت هرندی پور نائب رییس هیات مدیره یک شرکت خصوصی در گفت‌وگو با مهر در این باره گفت: این سیم کارت‌ها تنها برای ایجاد ارتباط نیست، بلکه با نصب برنامه‌های ویژه قابلیت‌های ویژه‌ای را برای این سیم کارت‌ها فراهم می‌کند.

وی عملکرد نرم افزار این سیم کارت را از طریق SMS ذکر کرد و افزود: نرم افزارهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از طریق کابلی، دستگاه موبایل به کامپیوتر متصل می‌شود و برنامه‌های مورد نظر در موبایل‌ها نصب می‌شود. این در حالی است که در سیم کارت‌های طراحی شده این شرکت، اپراتور از طریق SMS نرم افزارهای مورد نظر را در گوشی‌ها فعال می‌کند و کاربر با OK کردن، برنامه مورد نظر را در گوشی دانلود و نصب می‌کند.