وعده‌ اصلاح شیوه فیلترینگ

یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری اطلاعات و ارتباطات رفع فیلترینگ است، در برنامه ستار هاشمی به فیلترینگ اشاره شده است. او در برنامه خود به اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور مبتنی بر اقتصاد دیجیتال اشاره کرده و راهکار آن را نیز اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترل‌های پسینی، گفتمان‌سازی در سطوح نخبگانی و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروه‌های مرجع، مذاکرات بین‌المللی عنوان کرده است. ستار هاشمی با ارائه برنامه خود به بیان سیاست‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی‌اش برای سکان‌داری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته است. به اعتقاد او با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به یکی از اولویت‌های اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و شبکه‌های نسل جدید ارتباطی مانند ۵G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی و ارتقای شاخص‌های ارتباطی، از جمله گام‌های ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامه‌ها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی و حضور فعال در تعاملات بین‌المللی است. در بخشی از این برنامه اعلام شده با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد.

 این اقدامات می‌تواند به بهبود کارآیی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند. همچنین با توجه به اینکه در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال که گام بزرگی به سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ارائه شده با هدف تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده‌اند. یکی دیگر از برنامه‌های او در این بخش، حمایت از فروشگاه‌های مجازی و خرده‌فروشی الکترونیکی و کمک به افزایش سهم آنها از کل بازار خرده‌فروشی کشور است. طبق آخرین گزارش‌ها، این سهم کمتر از ۵ درصد است.

حمایت از توسعه محتوا در فضای مجازی

راه‌اندازی بورس تخصصی و تسهیل پذیرش شرکت‌های دیجیتال در بازار اوراق بهادار از دیگر برنامه‌های او است. با وجود آنکه دو وزیر ارتباطات قبلی نیز از اهمیت ورود استارت‌آپ‌ها به بورس آگاه بودند، اما تلاش‌هایشان چندان نتیجه‌بخش نبود و بسیاری از شرکت‌های شناخته شده منتظر اذن ورود به بازار سرمایه هستند. بر اساس برنامه اعلامی او، تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساخت‌های فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی می‌تواند به دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای ارائه شده، با هدف تامین زیرساخت‌های لازم، تدوین سیاست‌های حفاظت از داده‌های شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شده‌اند. دو محور دیگر برنامه‌های هاشمی به صنعت فضایی و پست هوشمند اختصاص دارد. از جمله برنامه‌های او در این زمینه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی، تثبیت ماهواره‌های سبک در مدار لایه لئو، توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی فضایی، توسعه زیرساخت داده‌های محلی برای پایش، نوسازی زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از ابزارهای نوین در امور پستی، جذب سرمایه در خدمات نوین پستی و سرمایه‌گذاری پست بانک در حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتالی خرد.