احتمال بروز موج جدیدی از اختلال در سامانه‌های رایانه‌ای در سطح جهانی

مایکروسافت اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌های مشکلات کاربران و اختلالات مربوط به مشکلات اتصال به خدمات ابری این شرکت در سطح جهانی است. بنا بر اعلام مایکروسافت، با اقدامات اصلاحی آنان به نظر می‌رسد مشکل حل شده است و افزوده که «بهبود در دسترسی به خدمات» مشاهده شده و نظارت برای اطمینان از بهبودی کامل تداوم خواهد داشت. این در حالی است که تارنمای داون‌دتکتر (DownDetector) که یک سایت ناظر بر مشکلات خدمات فناوری اطلاعات در جهان است، خبر داده که مشکلات کاربران ادامه دارد و هزاران مورد را منعکس کرده است.

یک اختلال بزرگ در فناوری اطلاعات در آخر هفته گذشته، زیرساخت‌های جهانی از جمله خدمات حمل‌ونقل و بهداشت را به حالت آفلاین درآورد. این اختلال به‌دلیل یک به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزاری از سوی شرکت امنیت سایبری کراود استرایک (CrowdStrike) بود که روی دستگاه‌های مایکروسافت تاثیر گذاشته بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی دلتا که یکی از شرکت‌های مهم هوانوردی تجاری در ایالات متحده آمریکا است قصد دارد از هر دو شرکت کراود استرایک و مایکروسافت خسارت بگیرد. دلتا یکی از شرکت‌های هواپیمایی بود که به‌روزرسانی برنامه‌ها و بازیابی سیستم‌هایش طول کشید و بیش از ۶۰ هزار پرواز آن در نتیجه این اختلال، لغو شد و صدها هزار مسافر آن سرگردان شدند.

علاوه بر هواپیمایی دلتا، شماری دیگر از خطوط هوایی آمریکا نیز به‌دلیل این اختلالات ناچار شدند هواپیماهای خود را زمین‌گیر کنند. علت این قطع گسترده به سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مایکروسافت نسبت داده شده است. بر اثر این اختلال در به‌روزرسانی برنامه امنیتی کراود استرایک، سرویس‌های کلاود (ابری) و مایکروسافت۳۶۵ از دسترس هزاران کاربر در جهان خارج شد.