هوش مصنوعی، نخستین بخش از «طومار هرکولانیوم» را رمزگشایی کرد

به گزارش نیچر، برندگان مسابقه‌ای به نام چالش وزوویوس (Vesuvius) الگوریتم‌های یادگیری ماشینی خود را روی اسکنی از نسخه طومار لوله شده پاپیروس آموزش دادند و از یک اثر فلسفی ناشناخته که درباره حواس و لذت بحث می‌کرد، پرده‌برداری کردند. این شاهکار راه را برای روش‌های هوش مصنوعی (AI) هموار می‌کند تا سایر طومارها را به‌طور کامل رمزگشایی کنند که به گفته محققان می‌تواند پیامدهای متحول‌کننده‌ای برای درک ما از دنیای باستانی داشته باشد. این دستاورد، توفانی در جهان مطالعات باستانی که معمولا آهسته پیش می‌رود، به پا کرده است.

کنت لاپاتین‌‌، متصدی آثار باستانی در موزه جی پل گتی در لس‌آنجلس، کالیفرنیا که در این مسابقه شرکت نداشت، می‌گوید: این چیزی است که من همیشه فکر می‌کردم رویایی است که به حقیقت می‌پیوندد. متن فاش شده منابع لذت از جمله موسیقی، طعم گیاه کپر و رنگ بنفش را مورد بحث قرار می‌دهد.

باب فاولر ‌در دانشگاه بریستول، بریتانیا و یکی از داوران جایزه، می‌گوید: این یک لحظه تاریخی است. سه دانش‌آموز از مصر، سوئیس و ایالات‌متحده که متن را آشکار کردند، یک جایزه بزرگ ۷۰۰ هزار دلاری مشترک دریافت می‌کنند. این طومار یکی از صدها نسخه پاپیروس دست نخورده است که در قرن هجدهم از یک ویلای رومی مجلل در هرکولانیوم، ایتالیا پیدا شده. این توده‌های خاکستر کربن‌دار که معروف به طومارهای هرکولانیوم هستند، تنها کتابخانه‌ای هستند که از دنیای باستان باقی مانده‌اند و شکننده‌تر از آن هستند که بتوان این طومارهای پیچیده شده را باز کرد. از میان گزینه‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی، متن صحیح در تاریخ پنجم فوریه به دست آمد که صدها کلمه را در بیش از ۱۵ ستون متن نشان می‌دهد و مربوط به حدود پنج درصد از کل طومار است.

برنت سیلز، دانشمند رایانه در دانشگاه کنتاکی، لکسینگتون و یکی از بنیان‌گذاران این جایزه می‌گوید: دیگر هیچ‌‌کس به امکان‌پذیر بودن آن شکی ندارد.