دسترسی به اطلاعات سند الکترونیکی ازدواج از طریق سامانه «ثبت من»

صادق سعادتیان در حاشیه صدور نخستین سند الکترونیکی ازدواج برای دو زوج جوان اظهار کرد: هدف از برنامه تحولی قوه‌قضائیه در بخش صدور سند الکترونیکی ازدواج تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرآیند ثبت ازدواج را از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل کرده است. وی افزود: در راستای برنامه‌های تحولی قوه‌قضائیه و دستور رئیس سازمان ثبت اسناد همچنین به مناسبت میلاد امام حسن عسکری‌(ع) ۲آبان ماه ۱۴۰۲ بخشنامه حذف دفترچه‌های ازدواج در سراسر کشور صادر و ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ این طرح در ۲هزار و ۵۰۰ دفاتر ازدواج رسمی سراسر کشور به صورت همزمان عملیاتی شد. معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نخستین سند الکترونیکی ازدواج با در نظر گرفتن باگ‌های نرم‌افزاری مربوطه طراحی شده است و امروز نخستین سند ازدواج الکترونیک صادر و به یک زوج ایرانی تحویل داده شد.

وی با اشاره به سیاست پیش‌روی سازمان ثبت اسناد برای الکترونیکی کردن اسناد ادامه داد: الکترونیکی شدن سند ازدواج به جهت اینکه دفترچه‌های ازدواج دارای آسیب‌ها و مشکلاتی بوده، عملیاتی شده است. یکی از مشکلات مربوط به چاپ دفترچه‌های ازدواج است، زیرا این دفترچه‌ها با اوراق و کاغذ‌های خاصی در چاپخانه دولتی چاپ می‌شوند. همچنین خرید کاغذ و انتقال این دفترچه‌ها به ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر ازدواج در سراسر کشور مشکلاتی به همراه دارد و بعضا احتمال فقدان، سرقت، جعل و سوءاستفاده‌ از آنها وجود دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با حذف فیزیکی دفترچه ازدواج معضل جعل به صفر می‌رسد و دیگر در سندهای ازدواج اشتباه قلمی مخصوصا در بخش‌های صداق(مهریه) و مشخصات زوجین نخواهیم داشت. سعادتیان اظهار کرد: با الکترونیکی کردن سامانه ثبت ازدواج از تخلفات انتظامی و احتمالی سردفتران پیشگیری می‌شود و سلامت اداری نیز در این بخش ارتقا پیدا می‌کند؛ همچنین با حذف دفترچه‌های ازدواج ورودی پرونده‌های جعل در بخش دفترچه‌های ازدواج حذف می‌شود. وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب تسهیل در امور مردم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس بودن و یکسان بودن فرمت‌های سند ازدواج، کاهش تخلفات انتظامی و از انواع جعل در سند‌های ازدواج نیز پیشگیری می‌شود. معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: خروجی سند الکترونیکی ازدواج در ابعاد کاغذ ‌A‌۴ و تک‌برگی بوده و دارای کد شناسه یکتا است. زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه «ثبت من»، بر اساس کد ملی و شناسه یکتا به اطلاعات و مشخصات مندرج در سند الکترونیکی ازدواج دسترسی داشته باشند. همچنین دستگاه‌هایی که در مواقع نیاز می‌خواهند اصالت این سند‌ها را احراز کنند می‌توانند متن سند را ملاحظه و صحت آن را احراز کنند. وی درباره نحوه دریافت تسهیلات بانکی از طریق سند الکترونیکی ازدواج گفت: مکاتبه و بخشنامه با بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و از ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ ارائه سند ازدواج برای اخذ وام ازدواج ممنوع است و بانک‌ها باید برای احراز اصالت اسناد ازدواج الکترونیکی به سامانه ثبت‌من مراجعه کنند و دیگر ضرورتی برای حمل دفترچه ازدواج وجود ندارد.