طرح «سیم‌کارت گردشگری» در کارگروه فیلترینگ تصویب شد

علی‌اصغر شالبافیان در این باره به «ایسنا» گفته است که در این خصوص جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست آنها برگزار شده است. او در این مورد گفت: «ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آنها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارند، برای بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند.» به گفته او در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است. شالبافیان با بیان اینکه این مصوبه با اولویت حمایت از فعالان گردشگری، مرحله به مرحله اجرا خواهد شد، ادامه داد: «این طرح مصوب و ابلاغ شده و ما هم براساس مصوبه و اولویت‌ها، بهره‌برداران را معرفی می‌کنیم. زمان‌بندی اجرای مرحله ‌به مرحله این مصوبه هم در آینده مشخص می‌شود.»

ارائه سیم‌کارت برای گردشگران خارجی که بتوانند امکان استفاده از سرویس‌های فیلترشده مانند اینستاگرام و واتس‌اپ را در داخل کشور داشته باشند از زمستان سال گذشته مطرح شد، طرحی که با انتقاد بسیاری از سوی فعالان حوزه اینترنت و کاربران همراه شد. زمستان سال گذشته عزت‌الله ضرغامی، وزیر فرهنگ و ارشاد با تاکید بر اینکه نمی‌توان به گردشگران خارجی گفت از پلتفرم‌های داخلی مانند بله و ایتا استفاده کنند، تاکید کرده بود که مهم‌ترین نیاز گردشگران خارجی، اینترنت و دسترسی به سکوهای خارجی است و دسترسی به این سرویس‌ها مانند نان شب و هوا برای آنها لازم است.

این اظهارات او با انتقاد تند بسیاری از فعالان اینترنتی و کاربران همراه شد. بسیاری در آن زمان این موضوع را مطرح کردند که چگونه در شرایطی که دسترسی آزاد به پلتفرم‌های خارجی برای کاربران داخل کشور محدود شده، به صورت ویژه قرار است این امکانات تنها در اختیار توریست‌های خارجی قرار گیرد.