ارائه خدمات استارلینک به اوکراین و نگرانی ایلان ماسک از خشم کرملین

از زمانی که ایلان ماسک، میلیاردر جنجال‌آفرین آمریکایی، خدمات «استارلینک» را در طول تهاجم نیروهای روسی به اوکراین در اختیار کی‌یف قرار داد، ماه‌ها می‌گذرد. ماسک مدت‌هاست که هیچ سخنی در این خصوص نگفته اما یک مقام پیشین آمریکایی تاکید کرد که این میلیاردر ۵۲ ساله، نگران است که به او به عنوان حامی اساسی کی‌یف در توانمندسازی اقدامات رزمی این کشور نگریسته شود. ماسک پیش‌تر نیز با وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در مورد نحوه برطرف‌کردن نگرانی‌های روسیه، گفت‌وگو کرده بود. کالین کال، معاون سیاسی سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ماسک در نظر دارد «استارلینک» را از اوکراین بیرون بکشد، چرا که نسبت به جنگ‌افروز قلمداد شدن علیه روسیه، بیمناک است.

به گزارش «تلگراف»، کال همچنین خاطرنشان کرد که این میلیاردر متولد آفریقای جنوبی پس از آنکه نیروهای اوکراینی از قطع شبکه «استارلینک» در نزدیکی خط مقدم جداساز از روس‌ها خبر دادند، نگرانی خود را ابراز کرد. کال تا ماه گذشته مامور واسطه‌گری در یک معامله برای بازداشتن ماسک از توقف کامل سیستم «استارلینک» در اوکراین شده بود.

از سوی دیگر، ژنرال چنس سالتزمن، فرمانده نیروهای فضایی آمریکا اعلام کرد که طرف روسی در تلاش است تا سیستم ارتباطات فضایی «استارلینک» در اوکراین را متوقف کند. او در مصاحبه با «واشنگتن پست» گفت که ایالات‌متحده برای پاسخگویی به نیازهای ارتش، به دنبال قراردادن تعداد زیادی ماهواره در مدار کم‌ارتفاع است که این موضوع می‌تواند تا هزار ماهواره را شامل شود.

به نظر سالتزمن اگر تعداد زیادی از این ماهواره‌ها وجود داشته باشد، هرگونه آسیب رساندن به آنها توسط سایر کشورها، «کار خطرناک و بسیار دشواری خواهد بود». به گفته سالتزمن، ایالات‌متحده همین وضعیت را در ارتباط با ماهواره‌های «استارلینک» در اوکراین مشاهده می‌کند. او تاکید کرد که روس‌ها در تلاشند تا در امواج «استارلینک» پارا‌زیت‌اندازی کنند، ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده است. از سویی پیشنهاد سال گذشته ماسک در خصوص طرح صلح مبتنی بر برگزاری همه‌پرسی در مناطق تحت اشغال‌ روسیه پیرامون موافقت اهالی با ماندن در حوزه حاکمیت مسکو، خشم کی‌یف را برانگیخت تا حدی که خدمات بزرگ او به نیروهای اوکراینی از طریق شرکت «اسپیس‌ایکس» نیز آزردگی کی‌یف از ماسک را برطرف نکرد.

تا امروز خدمات «استارلینک» نقش بسیار مهمی را در ارتباطات نظامی اوکراین ایفا کرده است. از شبکه ماهواره‌ای تحت مدیریت شرکت «اسپیس‌ایکس» برای هماهنگ کردن حملات پهپادی و توپخانه، پخش ویدئوی زنده از میدان جنگ و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود.