بزرگ‌ترین آژانس مشاوره جهان ابزار هوش مصنوعی خود را معرفی کرد

این ابزار مبتنی بر ۱۰۰ هزار سند و متن مصاحبه ساخته شده است و می‌تواند اطلاعات، ایده‌ها، داده‌ها، برنامه‌ها و حتی مناسب‌ترین کارشناسان داخلی را برای پروژه‌های مشاوره ارائه دهد. اریک راث، شریک ارشد تجاری مک‌کینزی که رهبری توسعه این محصول را به عهده داشت، در مصاحبه‌ای با VentureBeat اشاره کرد: «اگر از کلیت دانش و منابعی که شرکت مک‌کینزی در اختیار دارد، یک سوال بپرسید و یک ابزار هوش مصنوعی (در جایگاه مک‌کینزی) جواب سوال‌تان را بدهد، چه معنایی برای‌تان خواهد داشت؟ این دقیقا همان کاری است که ابزار هوش مصنوعی لیلی انجام می‌دهد.» نام این ابزار، «لیلی» از نام «لیلیان دامبروفسکی» گرفته شده است، نخستین زنی که شرکت مک‎کینزی در سال ۱۹۴۵ او را در بخش خدمات تخصصی استخدام کرد. اپ هوش مصنوعی لیلی که از ماه ژوئن ۲۰۲۳ در نسخه بتا ارائه می‌شد، پاییز امسال در سراسر شرکت مک‌کینزی عرضه و اجرا خواهد شد. راث و همکارانش در مک‌کینزی درباره این پروژه گفته‌اند: «لیلی قبلا توسط تقریبا ۷هزار کارمند به عنوان حداقل محصول قابل ارائه (MVP) استفاده شده است و تا همین‌جا هم زمان صرف‌شده برای کارهای تحقیقاتی و برنامه‌ریزی‌محور را از هفته‌ها به ساعت‌ها و در برخی موارد، از ساعت‌ها به دقایق کاهش داده است.» این نشان از مزیت‌های این محصول هوش مصنوعی در بحث بهره‌وری شرکت دارد.

راث نسخه دموی انحصاری لیلی را به رسانه VentureBeat  ارائه کرده است که رابط کاربری و چندین نمونه از پاسخ‌هایی را که این محصول تولید می‌کند، نشان می‌دهد. رابط کاربری این ابزار می‌تواند برای افراد شبیه به دیگر ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر متن همچون ChatGPT و Claude  باشد. لیلی در پایین صفحه اصلی خود، دارای یک پنجره تایپ برای طرح سوال، جست‌وجوی کلمات و پرامپت‌ها توسط کاربر است. پاسخ‌های لیلی نیز در بالای این پنجره تایپ و به صورت یک چت زمان‎دار تولید می‌شود و گفت‌وگوی کاربر و لیلی را می‌توان در این قسمت مشاهده کرد. با این ‌حال چندین ویژگی اضافه‌تر در هوش مصنوعی لیلی وجود دارد که به لحاظ ابزاری و کاربرد، جالب‌ توجه هستند. لیلی یک نوار کناری نیز در سمت چپ صفحه دارد که شامل پرامپت‌های ذخیره ‌شده است و کاربر می‌تواند با کپی کردن‌شان از آنها استفاده کند و به دلخواه خود در گفت‌وگو با لیلی بهره ببرد. به گفته راث، دسته‌بندی این پرامپت‌ها نیز به‌زودی به این محصول اضافه خواهد شد. لیلی از  ‌LLMهای موجود از جمله مواردی که توسط ‌Cohere، شریک مک‌کینزی، طراحی شده و همچنین OpenAI که در پلتفرم Microsoft Azure توسعه یافته است، برای شناخت قابلیت‌های چت هوش مصنوعی مولد خود و همچنین پردازش زبان طبیعی (NLP) خود استفاده می‌کند. با این‌ حال خود این برنامه توسط شرکت مک‌کینزی ساخته شده است که به عنوان یک لایه امن عمل می‌‌کند و بین کاربر و داده‌های زیری قرار می‌گیرد.

راث در این‌ خصوص اذعان کرد: «ما لیلی را به عنوان ابزار خودش شناسایی می‌کنیم. بنابراین لایه‌ خود لیلی به عنوان یک ابزار، بین بدنه اصلی محصول و  ‌LLMها (مدل‌های زبانی بزرگ) قرار می‌گیرد، یعنی چنین چیزی قابلیت یادگیری عمیق یا ماژول‌های قابل آموزش را دارد، اما نهایتا ترکیبی از فناوری‌هایی است که برای ایجاد یک ابزار نهایی گرد هم آمده‌اند.» راث تاکید کرد که مک‌کینزی «LLM agnostic» است، یعنی دائما در حال بررسی مدل‌های جدید LLM و هوش مصنوعی است تا ببیند کدام یک از آنها، بیشترین کاربرد را برای لیلی دارند. با اینکه این شرکت هم‌اکنون به دنبال این است که استفاده از لیلی را به همه کارمندان خود گسترش دهد، اما راث همچنین بیان کرد که امکان تبدیل لیلی به یک محصول برچسب سفید یا تبدیلش به یک محصول خارجی برای استفاده مشتریان مک‌کینزی یا سایر شرکت‌ها خارج از گزینه‌ها نیست.