افت 30 درصدی بازار اقامت در نوروز امسال

رفتار مردم در رزرو اقامتگاه

داده‌‌‌های این گزارش نشان می‌دهد که کاربران مانند نوروز ۱۴۰۱، به‌‌‌طور متوسط ۱۰ روز زودتر از زمان سفر خود اقدام به رزرو اقامتگاه کرده‌‌‌اند. همچنین این داده‌‌‌ها حاکی از آن است که اغلب مردم در گروه‌‌‌‌‌‌های ۳ تا ۴ نفره به سفر رفته‌‌‌ و به‌‌‌طور میانگین برای دو شب اقامتگاه خود را رزرو کرده‌‌‌اند؛ با این تفاوت که تعداد رزرو انواع اقامتگاه در جاباما به بیش از ۵/ ۱ برابر خود در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ رسیده است.

محبوب‌‌‌ترین شهرهای مقصد

کاهش تقاضا برای رزرو اقامتگاه در نوروز امسال باعث شده است که میزان جست‌‌‌وجوی کلمات کلیدی مربوط به اقامتگاه - در گوگل- در محبوب‌‌‌ترین و پرجست‌‌‌وجوترین شهرها، در مقایسه با نوروز سال قبل رشدی نداشته باشد. با این حال، میزان جست‌‌‌وجو برای رزرو اقامتگاه در شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان و یزد تا سه برابر رشد کرده است و این افزایش تقاضا برای اقامتگاه‌‌‌های شهرهای مرکزی ایران می‌تواند حاکی از تاثیر فرهنگ‌‌‌سازی و فعالیت‌‌‌های برندینگ پلتفرم‌‌‌های گردشگری همچون جاباما به‌‌‌ویژه برای اقامتگاه‌‌‌های بوم‌گردی این شهرها و معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌‌‌های گردشگری آنها به مردم باشد.

میزان تقاضا در میان کاربران جاباما برای سفر به جنوب، مشابه نوروز سال قبل بود، اما این میزان در مناطق شمال و شرق کشور افزایش ۵/ ۱ برابری و در مناطق مرکز و غرب کشور و استان تهران رشدی تا ۵/ ۲ برابر داشت. همچنین بیشترین شهرهایی که مردم در آن اقامتگاه رزرو کرده‌‌‌اند، اصفهان، یزد و شیراز در مرکز، کیش در جنوب، مشهد در شرق، رشت، رامسر، بندرانزلی، نور، ماسال و سوادکوه در شمال و نیز تهران بودند. بر اساس این بررسی‌‌‌ها، تعداد تماس‌‌‌های ورودی جاباما در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تنها ۱/ ۱ برابر افزایش داشته است. علاوه بر این، در طول سال گذشته تعداد اقامتگاه‌‌‌های فعال در پلتفرم جاباما افزایش داشته است؛ از همین رو، تعداد تماس‌‌‌های کاربران با این پلتفرم برای دریافت پیشنهاد اقامتگاه هم کاهش پیدا کرده.