تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال، برنامه اصلی این دوره است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نخستین نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: به‌طور تقریبی قریب به ۴۰ درصد شرکت‌هایی که در حال حاضر در سبد دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته‌اند، روند فعالیت‌شان به حوزه اقتصاد دیجیتال مرتبط است؛ از الکترونیک و مخابرات گرفته تا حوزه‌های دیگر نرم‌افزاری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: یک دورانی به شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال توجه ویژه‌ای می‌شد و از طرف دیگر بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بستر اقتصاد دیجیتال شده‌اند و به‌طور کل ۵۰ درصد این شرکت‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری و ۵۰ درصد دیگر در حوزه‌های نرم‌افزاری مشغول فعالیت و ارائه محصولات به بازار هستند.

دهقانی فیروزآبادی در بخشی دیگر از نشست، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان از موضوعات جدی و ماموریت ویژه معاونت علمی و فناوری است. امروز با دارا بودن حدود هشت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف، به جمعیت ارزشمندی دست یافته‌ایم که می‌توان از آن برای تغییرات ارزشمند استفاده کرد. دهقانی فیروزآبادی گفت: کشور چاره‌ای به جز حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها نخواهد داشت و امیدواریم با سیاست‌های جدید معاونت علمی بتوانیم هر سال شاهد رشد اقتصاد دانش بنیان در GDP کشور باشیم. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، بیان کرد: افق دید ما در سال ۱۴۰۴، ایجاد ۲۰ هزار موسسه و شرکت دانش‌بنیان است و در سال گذشته قریب به شش هزار و ۳۰۰ شرکت داشتیم.