بازار فروشندگان اقلام آی‌تی راکد است و این روزها شرایط رکود بازار و فشارهای مالیاتی سبب اعتراض صنف فناوران رایانه تهران شده است. در این زمینه به نقل از اتحادیه فناوران رایانه تهران، ناصر جلالی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید: فروشندگان اقلام آی‌تی در بهترین حالت بابت فروش کالا حدود چهار درصد از مردم سود دریافت می‌کنند. در شرایط کنونی با توجه به سقوط قیمت‌ها بسیاری از اقلام سخت‌افزاری حوزه فناوری با زیان روبه‌رو شده و از طرفی این روزها استقبال مردم از خرید اقلام نو کمتر شده است و مصرف‌کنندگان به جای خرید کالاهای نو با یکسری تعمیرات مانند نصب هارد دیسک اس‌اس‌دی یا افزایش حافظه، دستگاه خود را ارتقا می‌دهند.

وی با اشاره به کاهش قیمت لپ‌تاپ گفت: واردکنندگان شب عید امسال یک لپ‌تاپ را با دلار ۲۷ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون تومان می‌فروختند، این در حالی است که اکنون چهار ماه از ابتدای سال می‌گذرد و قیمت این لپ‌تاپ با وجود دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۱ میلیون تومان رسیده است. علت کاهش قیمت لپ‌تاپ این است که اقلام مربوط به حوزه فناوری سریعا در جهان به‌روزرسانی می‌شود. از این‌رو تجار باید براساس نیاز روز بازار، کالا را بفروشند.

این فعال صنفی با اشاره به روند نزولی قیمت اقلام آی‌تی در جهان و با بیان اینکه کالای آی‌تی قابل احتکار نیست، گفت: چنانچه واحدهای صنفی نسبت به فروش اقلام حوزه آی‌تی طمع کنند و نفروشند، در آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد. چنانچه نوسان ارز و قوانین گمرکی را در فروش لپ‌تاپ، تبلت، قطعات کامپیوتر و موبایل لحاظ نکنیم قیمت کالاهای آی‌تی در ایران و در کل جهان روند نزولی دارد.