به اعتقاد محققان چینی، نتایج حاصل از بررسی‌های این ابزار هوش مصنوعی به تقویت اعتماد و همچنین افزایش میزان تبعیت و پیروی از حزب کمونیست کمک خواهد کرد. البته طولی نکشید که انتشار این خبر با واکنش‌های منفی از سوی چینی‌ها همراه و گزارش مذکور نیز از منبع اصلی حذف شد. دکتر لانس بی.‌الیوت متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی معتقد است که بدون دسترسی و دانستن جزئیات این طرح، اثبات صحت ادعاهای مطرح‌شده غیرممکن است. وی در این خصوص عنوان کرد: این نخستین باری نیست که از قابلیت اسکن امواج مغزی برای بررسی‌های انسانی در تحقیقات استفاده می‌شود. زمانی که از هوش مصنوعی توسط دولت‌ها استفاده می‌شود، قطعا خط قرمزها نادیده گرفته خواهد شد.

در اواخر سال گذشته، وزارت بازرگانی ایالات متحده چند موسسه چینی را به دلیل کمک به توسعه بیوتکنولوژی از جمله سلاح‌های کنترل مغز تحریم کرد. دولت چین به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های تشخیص چهره برای ردیابی و کنترل اقلیت‌های مسلمان اویغور، از سوی جوامع جهانی بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر اساس گزارش کمیته روابط خارجی سنا، بین یک تا سه میلیون اویغور توسط حزب کمونیست چین در اردوگاه‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند. جینا‌ام. ریموند وزیر بازرگانی ایالات متحده در بیانیه‌ای مطبوعاتی با اعلام این تحریم‌ها گفت: دنبال کردن علمی ‌نوآوری‌های بیوتکنولوژی و پزشکی می‌تواند نجات‌بخش جان انسان‌ها باشد. اما متاسفانه، جمهوری خلق چین از این فناوری‌ها برای کنترل مردم خود و سرکوب گروه‌های اقلیت قومی ‌و مذهبی استفاده می‌کند.