سخنگوی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه WTDC  در راستای ایجاد تحول دیجیتال برای ۱۷ هدف جهانی توسعه پایدار (SDGs) که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، فعالیت می‌‌کند، گفت: این رویداد فرصتی برای جامعه بین‌‌المللی است تا استراتژی‌‌های نوآورانه دیجیتال را برای کمک به شکستن موانع توسعه اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با هدف تبادل نظرات و تجربیات با سهامداران WTDC و شرکت در بحث‌های کلیدی برای کمک به توسعه ICT در ایران و جهان و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در این رویداد حضور فعال دارد، گفت: امسال نتیجه این حضور، کسب ۲ پست مدیریتی بوده است. سالم توضیح داد: هیات ایرانی در اجلاس جهانی توسعه مخابرات، موفق به کسب کرسی معاونت مطالعاتی گروه  T-DAG (که گروه مشاوران توسعه ارتباطات محسوب می‌‌شود) و نیز کسب کرسی معاونت کارگروه PLENARY (که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجمع عمومی سطح بالای این اجلاس است) شد. وی معتقد است این موفقیت، منزلت و جایگاه ایران را در سکوهای مدیریتی جهان در حوزه ارتباطات تقویت می‌‌کند. وی با اشاره به اینکه WTDC یکی از ۳ شاخه اصلی ITU محسوب می‌‌شود که در آن سران و مقامات عالی اغلب کشورها حضور فعال دارند، گفت: کسب جایگاه مدیریتی ایران در WTDC در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از کشورها با برخورداری از هزینه‌ها و امکانات زیاد تلاش کردند تا به این جایگاه دست یابند. برای مثال کشوری مانند چین که با دست پر و امکانات بسیار در این اجلاس حضور داشت نیز دو جایگاه را از آن خود کرد. از این رو کسب دو جایگاه برای ایران، افتخار مهمی محسوب می‌‌شود.

سخنگوی وزارت ارتباطات گفت: با وجود حمایت‌‌های ایران، کشور روسیه اجازه حضور در انتخابات این کارگروه‌ها را نیافت و کشورهای غربی در حمایت از اوکراین قطعنامه‌‌ای تصویب کردند که روسیه حق ورود به این انتخابات را ندارد. وی خاطرنشان کرد: این اجلاس مهم‌ترین رویداد توسعه در حوزه ارتباطات راه دور محسوب می‌‌شود و ایران علاوه بر حضور فعال در امور فرآیندی، پیشنهادهایی را نیز برای اصلاح قطعنامه این اجلاس ارائه داد. به این ترتیب که با کار پیوسته و رایزنی‌‌هایی که از طرف نماینده کشورمان صورت گرفت، بیانیه این اجلاس به نحوی اصلاح شد که مناسب و به نفع کشور ما باشد. بیانیه اولیه این رویداد نکاتی داشت که مورد قبول ما نبود.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: هدف WTDC اتخاذ یک نقشه راه جهانی برای تحول دیجیتال و در نهایت کمک به دسترسی معنی‌دار به فناوری‌‌های دیجیتال در دستان میلیاردها نفر در سراسر جهان است. در طول برگزاری این رویداد میزگرد استراتژی‌‌های موثر توسعه دیجیتال نیز برپا شد و شرکت‌کنندگان درباره نیازها، تعهدات و منابع موجود برای پر کردن شکاف دیجیتال مطلع شدند. این مساله فرصتی را برای کشورهای عضو، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، جامعه مدنی، سازمان‌های بین‌‌المللی و سایر نهادها فراهم می‌‌کند تا با هم تحول دیجیتالی را برای همه پیش ببرند. به گفته سالم، «بیانیه کیگالی» و برنامه اقدام آن، به‌عنوان یک نقشه راه جهانی برای توسعه دیجیتال ملی، منطقه‌‌ای و جهانی در نظر گرفته شده و قرار است اولویت‌‌های ITU را برای توسعه مخابرات در چهار سال آینده عملیاتی کند.