رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به تلافی حمله نظامی به اوکراین باعث افزایش حملات سایبری از سوی روسیه خواهد شد. با این‌حال مقامات کاخ سفید توضیح بیشتری در این باره ندادند.

کسپرسکی یکی از معروف‌ترین سازندگان نرم‌افزار آنتی ویروس صنعت امنیت سایبری است که مقر آن در مسکو قرار دارد. این شرکت توسط اوژن کسپرسکی تاسیس شده است که مقامات آمریکایی مالک وی را یکی از ماموران اطلاعاتی سابق روسیه معرفی کرده‌اند. سخنگوی کسپرسکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: صدور چنین هشدارهایی بدون فرصت دادن به کسپرسکی برای پاسخ مستقیم درباره نگرانی‌های مطرح شده، صدمه زیادی به اعتبار کسپرسکی وارد می‌کند و این کار منصفانه نیست.

دولت آمریکا نخستین کشوری نبوده که کسپرسکی را هدف گرفته است. اوایل ماه میلادی جاری دفتر امنیت اطلاعات فدرال آلمان (BSI) با صدور هشداری اعلام کرد استفاده از نرم‌افزار کسپرسکی می‌تواند برای نهادهای غربی ریسک انجام حملات سایبری، شنود و جاسوسی را به همراه داشته باشد. این سازمان دولتی صریحا خواستار ممنوعیت این شرکت و محصولاتش نشد و تنها به شرکت‌ها پیشنهاد کرد از نرم‌افزارهای غیرروسی استفاده کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کسپرسکی در سال‌های گذشته همواره ارتکاب خلاف یا همکاری محرمانه با سرویس‌های جاسوسی روسیه را تکذیب کرده است. تاکنون آمریکا یا هم‌پیمانانش اطلاعات شفاف و علنی درباره ریسک استفاده از کسپرسکی را ارائه نکرده‌اند.