اصلاح تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۱

‌صادق عباسی شاهکوه‌ در همایش «کنفرانس ظرفیت با موضوع شبکه ملی اطلاعات» که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، جزئیات پروژه ملی راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم را تشریح کرد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: برای دستیابی به این هدف بزرگ، ابتدا باید زیرساخت مناسب مقرراتی ایجاد شود تا مطمئن شویم بخش خصوصی می‌تواند برای همکاری وارد این پروژه شود و دولت نیز باید حمایت‌هایی را که توسط رگولاتوری اعلام می‌شود، انجام دهد.

شاهکوه از نهایی شدن مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای هدف‌گذاری ایجاد و توسعه شبکه دسترسی فیبرنوری خبر داد و گفت: مصوبه مربوط به اهدافی است که در کمیسیون تنظیم مقررات مشخص کردیم و امیدواریم این هفته ابلاغ شود. وی درباره اهداف تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم، عنوان کرد: نخستین گامی که در کمیسیون تنظیم مقررات برداشته شد، مشخص کردن اهداف بود.

معاون وزیر ارتباطات افزود: هدف ما این است که اگر در شعاع ۵۰۰ متری فیبرنوری، اگر متقاضی تقاضای پورت کرد، بتواند بعد از ۳۰ روز تحویل بگیرد. ملاک ما در این پروژه سرعت است. هدف تکنولوژی ftth این است که ۱۰۰ درصد ۲۰ میلیون پورت، قابلیت ارائه سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشد. برای ۷۰ درصد باید سرعتی بالاتر از ۵۰ مگابیت، برای بالای ۵۰ درصد سرعتی بالای ۱۰۰ مگابیت و برای ۱۰ درصد سرعت یک گیگابیت بر ثانیه وجود داشته باشد. اینها مطالباتی است که در این پروژه وجود دارد.

شاهکوه افزود: در هر منطقه جغرافیایی شرایط متفاوتی وجود دارد و باید بر اساس همین موقعیت برای آنها برنامه‌ریزی کرد. نقش دولت این است که موانعی را که بر سر راه توسعه فیبرنوری قرار دارد، شناسایی و رفع کند. بخشی از حمایت‌های دولتی مالی و برخی دیگر اهرم‌های حمایتی است. مقررات مربوط به حمایت‌های مالی دولتی در این مصوبه وجود دارد و امیدواریم تا قبل از پایان سال ابلاغ شود. عنوان کردیم تا به واسطه آن اگر اپراتورها، فیبرنوری را به در خانه برسانند، حق‌السهم کمتری به دولت بپردازند. این حمایت از اپراتورهای ارائه‌دهنده فیبر نوری برای انجام این کار است و دولت به نوعی از حق‌السهم خود می‌گذرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد: یک مصوبه دیگر برای سرعت گرفتن این پروژه وجود دارد که در دولت قبل انجام شده است. بر اساس این مصوبه، قرار بود سه درصد از درآمدهای اپراتورها سیار، صرف پروژه فیبرکشی به منازل شود. درصدد هستیم این میزان را به پنج درصد افزایش دهیم.  وی تصریح کرد: یکی دیگر از گام‌ها برداشتن موانع سر راه این پروژه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد راه‌حل رفع یکی از موانع این است که شرایطی فراهم کنیم تا شهرداری‌ها اجازه دهند اپراتورها با تعرفه‌ای که سازمان تنظیم مقررات مشخص می‌کند از زیرساخت‌های آنها استفاده کنند. توافقاتی نیز با توانیر برای فیبرهوایی انجام دادیم که خبرهای بیشتری از آن منتشر می‌شود.

شاهکوه تاکید کرد: مزایده باند فرکانسی ۵G (۳۵۰۰) را در سال آینده خواهیم داشت و آن را نیز به پروژه فیبرنوری مرتبط می‌کنیم. بهره‌برداری از نسل پنجم اینترنت بدون فیبرنوری امکان‌پذیر نیست. حتی نسل چهارم نیز برای رشد و ارتقا به این باند فرکانسی نیاز دارد. این ۲ پروژه به یکدیگر متصل هستند و باید از این امکان برای دستیابی به هدف راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۱ مزایده باند فرکانسی ۳۵۰۰ را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ict) نیاز به بازنگری جدی دارد. سال ۱۴۰۰ برای این کار محدودیت قانونی داشتیم، اما در سال آینده، فضا فراهم است تا به شکل مناسبی اصلاح تعرفه‌ها را انجام دهیم.

شاهکوه درباره برنامه وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم گفت: سال ۱۴۰۱ پنج میلیون، سال بعد هفت میلیون و سال ۱۴۰۳ هشت میلیون پورت فیبرنوری را تحویل خواهیم داد. امید است با همراهی تمام بخش‌ها به این هدف بزرگ دست پیدا کنیم. وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تجهیزات و امکاناتی که می‌تواند به این پروژه سرعت ببخشد، مربوط به شرکت مخابرات ایران است. این مجموعه امکاناتی دارد که اگر فعال شود و همکاری خوبی داشته باشند، می‌توانیم پروژه فیبر نوری را سرعت ببخشیم.