تولید جهانی نئون برای تراشه نصف شد

طبق محاسبات رویترز که بر مبنای اطلاعات این شرکت‌ها و شرکت تحقیقاتی «تِک سِت» بوده است، حدود ۴۵ تا ۵۴ درصد از نئون گرید نیمه رسانا در جهان که ماده خام مهم برای لیزرهای مورد استفاده برای ساخت تراشه است، از سوی دو شرکت اوکراینی «اینگس» ‌و «کرای اوئن» ‌تامین می‌شود. مصرف جهانی نئون برای تولید تراشه سال میلادی گذشته به حدود ۵۴۰ تن رسید.

نمایندگان هر دو شرکت اعلام کردند که با ادامه حملات نظامی روسیه به شهرهای اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان و نابودی زیرساخت‌های اصلی، فعالیت‌شان را تعطیل کرده‌اند. این توقف فعالیت، بر مشکلات جهانی حوزه تراشه که در دوران پاندمی کووید-۱۹ با کمبود شدید روبه‌رو شده بود، افزوده است. به گفته آنجلو زینو، تحلیلگر شرکت CFRA، اگرچه برآوردها درباره میزان ذخایر نئون تراشه‌سازان متغیر است، اما اگر جنگ در اوکراین طولانی شود، تولید تراشه آسیب خواهد دید. اگر ذخایر نئون تا آوریل تمام شوند و تراشه‌سازان نتوانند نئون مورد نیازشان را از مناطق دیگر تامین کنند، زنجیره عرضه دچار محدودیت‌های بیشتری می‌شود و تولید محصولات نهایی بسیاری از مشتریان کلیدی مختل خواهد شد.

مدیر بازرگانی شرکت اوکراینی اینگس اظهار کرد: پیش از حمله روسیه، اینگس ۱۵ تا ۲۰ هزار متر مربع نئون در ماه برای مشتریان در تایوان، کره‌جنوبی، چین، آمریکا و آلمان تولید می‌کرد و صنعت تراشه مشتری حدود ۷۵ درصد از این تولید بود. این شرکت در ماریوپول مستقر است که تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد.

شرکت کرای اوئن که ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مربع نئون تولید می‌کرد، در اودسا مستقر است و فعالیتش را در ۲۴ فوریه که حمله نظامی روسیه آغاز شد، متوقف کرد تا از جان کارمندانش حفاظت کند. تا زمانی که خشونت متوقف نشود، این شرکت قادر نخواهد بود به سفارش تولید ۱۳ هزار متر مربع نئون تا مارس عمل کند.

وزارت اقتصاد تایوان که محل فعالیت بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌سازی قراردادی جهان (TSMC) است، اعلام کرد: شرکت‌های تایوانی از قبل تدارکات لازم را دیده‌اند و ذخایر مطمئن نئون دارند و هیچ مشکلی در زنجیره تامین در کوتاه‌مدت نمی‌بینند. اما لیتا شون روی، رئیس تِک سِت گفت: تراشه‌سازان کوچک ممکن است به‌شدت آسیب ببینند.

نئون محصول جانبی تولید فولاد روسیه است. این گاز که در جراحی چشم لیزری استفاده می‌شود، در چین هم تولید می‌شود اما قیمت‌های چین به‌طور مستمر رو به رشد است. طبق اعلام کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا، قیمت نئون در آستانه الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ به میزان ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، ریچارد بارنت، مدیر بازاریابی شرکت ساپلای فریم اعلام کرد: شرکت‌های مناطق دیگر می‌توانند تولید نئون را آغاز کنند، اما افزایش تولید ۹ ماه تا دو سال زمان می‌برد.