فروش و درآمد سازنده آی‌فون رکورد زد

تقاضا برای محصولات اپل نظیر آی‌فون، آی‌پد و دستگاه‌های دیگر در سه ماهه تعطیلات فراتر از عرضه این شرکت بود و همان‌طور که اپل پیش‌بینی کرده بود باعث از دست رفتن شش میلیارد دلار درآمد فروش شد. با این حال اپل که بزرگ‌ترین مشتری بسیاری از قطعه‌سازان است، از قدرت خرید خود برای کنار زدن فروشندگان دیگر و فروش بیشتر محصولاتش استفاده کرد. مدیران اپل اعلام کردند کمبود تراشه عمدتا روی مدل‌های قدیمی‌تر محصولات تاثیر گذاشت و به خصوص فروش ‌آی‌پد را آهسته کرد.

در حالی که رقیبان این شرکت برای تولید محصولات‌شان با کمبود تراشه روبه‌رو شده بودند، اپل اعلام کرد که چهار محصول پرفروش چین همگی از مدل‌های آی‌فون بوده‌اند. طبق گزارش روز چهارشنبه شرکت تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ، اپل برای نخستین‌بار در شش سال گذشته پرفروش‌ترین شرکت در چین شد.

نیکل پنگ که بازار تلفن هوشمند چین را در شرکت تحقیقاتی کنلیز دنبال می‌کند، اظهار کرد: قیمت‌های ارزان در مقایسه با فروشندگان دیگر و عقب‌نشینی هوآوی از این بازار، باعث شد اپل فروش سه ماهه قوی داشته باشد. وی معتقد است: بعید است این شرکت امسال بتواند عملکرد سه ماه‌ گذشته را تکرار کند، با این حال اگر مصرف‌کنندگان چینی از مدل جدید آی‌فون SE که قرار است امسال رونمایی شود، استقبال کنند، همچنان اپل می‌تواند در سال ۲۰۲۲ عملکردی قوی را به ثبت برساند.

فروش رو به رشد خدمات اشتراکی اپل مانند موسیقی، تلویزیون و فیتنس نیز کمک کرد تاثیر کمبود عرضه محصولات این شرکت ملایم شود. اپل اعلام کرد اکنون ۷۸۵ میلیون مشترک پولی در هفت سرویس دارد که ۴۰ میلیون مشترک نسبت به سه ماهه قبلی افزایش داشته و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کندی رشد شمار مشترکان اپل مشابه رقیبانی مانند نت‌فلیکس را تخفیف داده است.

لوما مائستری، مدیر مالی اپل به رویترز گفت: مدیریت کمبود تراشه به معنای آن است که ضرر درآمد در سه ماهه جاری کمتر از شش میلیارد دلار خواهد بود.

طبق آمار موسسه رفینیتیو، آی‌فون ۱۳ که فروش آن چند روز پیش از آغاز سه ماهه گذشته شروع شد، کمک کرد درآمد اپل از فروش تلفن در سطح جهانی به ۶/ ۷۱ میلیارد دلار برسد که ۹ درصد افزایش نسبت به فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ داشت و فراتر از برآوردهای وال‌استریت بود. مائستری این فروش قوی را به شمار کم سابقه موارد ارتقا از مدل‌های قدیمی آی‌فون و رشد دو برابری کاربران جدید آی‌فون نسبت داد.

مجموع درآمد سه ماهه نخست اپل ۹/ ۱۲۳ میلیارد دلار بود که ۱۱ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشت و بالاتر از برآورد ۷/ ۱۱۹ میلیارد دلاری از سوی تحلیلگران بود. سود این شرکت ۶/ ۳۴ میلیارد دلار معادل دو دلار و ۱۰ سنت به ازای هر سهم بود در حالی که تحلیلگران سود اپل را ۳۱ میلیارد دلار یا یک دلار و ۸۹ سنت به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بودند.

مائستری هشدار داد: رشد درآمد در سه ماهه جاری در مقایسه با سه ماهه دسامبر آهسته خواهد شد و این امر به دلیل نرخ مبادله ارزی خارجی نه چندان مطلوب و تاریخ‌های عرضه متفاوت محصولات است.

تنها محصولی که نتوانست به انتظارات فروش عمل کند، آی‌پد بود. فروش این بخش ۱۴ درصد کاهش یافت و به ۲۵/ ۷ میلیارد دلار رسید در حالی که تحلیلگران فروش آی‌پد را ۲/ ۸ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کردند.

خدمات، دومین بخش پرفروش در اپل پس از آی‌فون بودند و فروش آنها با ۲۴ درصد افزایش، به ۵/ ۱۹ میلیارد دلار رسید. درآمد فروش رایانه‌های مک ۲۵ درصد افزایش یافت. اپل اعلام کرد سه ماهه گذشته بهترین فروش برای مک بوده است.

شرایط پاندمی، استفاده مردم از ابزارهای دیجیتالی برای ارتباط، یادگیری و سرگرمی را سرعت بخشید و به رشد انفجاری فروش اپل در دو سال گذشته کمک کرد. اما سرمایه‌گذاران امسال سرمایه‌های‌شان را به سوی دارایی‌های امن برده و از سهام فناوری مانند سهام اپل که در دوران شرایط پاندمی، رشد خیره‌کننده‌ای داشت، فاصله می‌گیرند.

وال‌استریت همچنین این پرسش را مطرح کرده که چه مدت زمان می‌برد اپل محصول بزرگ بعدی خود مانند هدست واقعیت افزوده را برای متاورس عرضه کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل روز پنج‌شنبه به سرمایه‌گذاران گفت: ما شاهد پتانسیل زیادی در این فضا هستیم و بر اساس آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم. بر اساس گزارش رویترز، اپل همچنین با فشار ضد انحصارطلبی در آمریکا و اروپا روبه‌روست که ممکن است به مقررات جدیدی منتهی شود که به درآمد خدمات این شرکت لطمه می‌زند.