Untitled-1 copy

   مقدمه و معرفی شرکت

شرکت همکاران سیستم از سال 68 در حال فعالیت در عرصه رایانه‌ای است و اگرچه در موارد متعددی موفقیت‌های زیادی پیش روی آن است اما از منظر شناوری بالا و وجود فروشندگان در گروه رایانه و خدمات با ریسک‌هایی نیز در بازار های مالی مواجه است.شرکت ابتدا در سال 1390 در فرابورس و سپس در سال 1395 در بورس با نماد «سیستم» عرضه شد. در سال 1397 نیز از تابلوی دوم به تابلوی فرعی بازار اول انتقال یافته است.

سرمایه شرکت در حال حاضر 854 میلیارد تومان است. 62 درصد از سهام شرکت تحت مالکیت شرکت مدیریت سرمایه گذاری آینده نگر دانا است. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌و شرکت اقتصاد و سرمایه گذاری پاسارگاد دیگر سهامداران عمده سیستم هستند. مدیر عامل آن نیز محمد عزیزاللهی است. در جدول  خلاصه‌ای از وضعیت گذشته شرکت و گروه و همچنین برآورد سودآوری گروه در سال‌های آتی نشان داده شده است.

   مفروضات اساسی در پیش بینی درآمد شرکت

مبلغ فروش: فروش شرکت متشکل از درآمد خدمات پشتیبانی، فروش نرم‌افزار و استقرار و راه‌اندازی سیستم‌هاست که حدود 60 درصد از فروش گروه مربوط به شرکت اصلی است. باتوجه به اینکه فروش شرکت و گروه در نیمه دوم سال بیش از 50 درصد از فروش در نیمه اول سال بیشتر است و فروش شرکت اصلی در نیمه اول سال برابر 200 میلیارد تومان بوده است، فروش کارشناسی کل سال برای شرکت اصلی 475 میلیارد تومان و برای گروه 767 میلیارد تومان برآورد شده است که انتظار داریم برای سال 1401 این مبالغ رشد 30 درصدی داشته باشند.

درآمد سرمایه‌گذاری: درآمد سرمایه‌گذاری گروه متشکل از سود سپرده‌های بانکی و سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سبدگردان و اوراق خزانه است که باتوجه به درآمد سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت در سال جاری از سرمایه‌گذاری درآمدی در حدود سال گذشته و برابر با 936 میلیارد تومان داشته باشد و برای سال آینده نیز این درآمد حدود 1.000 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

   کشش سود خالص شرکت نسبت به متغیرهای اساسی

با هر 1درصد افزایش در مبلغ فروش، 15/ 1درصد سود خالص گروه افزایش می‌یابد و از آنجا که عمده هزینه‌های گروه مربوط به هزینه حقوق و دستمزد است هر 1درصد تغییر در این هزینه سود گروه را 5/ 0درصد کاهش می‌دهد و هر 1درصد افزایش در مبلغ سرمایه‌گذاری سود گروه را تا 2/ 0 درصد افزایش می‌دهد.

   مروری بر پتانسیل‌ها و ریسک‌های شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان از تنوع بالای محصولات، داشتن مدیران با تجربه و کارآمد، حاکمیت قوی، مشتریان ثابت، داشتن مجموعه‌های رشدی همچون ابرآمد و سپیدار سیستم، وجود هزینه‌های ریالی و درآمدهای عمدتا متناسب با دلار، اصلاح قیمتی مناسب در مدت اخیر، شدت گرفتن دوباره نرخ رشد درآمد گروه و انحصار شرکت در ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای سازمانی نام برد. همچنین برای ریسک‌های شرکت می‌توان به شناوری بالا و وجود فروشندگان در گروه رایانه و خدمات اشاره کرد.