مارک زاکربرگ پنج‌شنبه در رویداد Connect بر این شایعات مهر تایید گذاشت و گفت نام «متا» برای شرکت جدید در‌نظر گرفته شده، هرچند فعلا کاربران تغییر محسوسی در سرویس‌های تحت‌نظر این شرکت مثل اینستاگرام،  واتس‌اپ  و خود اپلیکیشن فیس‌بوک را شاهد نخواهند بود.

زاکربرگ گفت که ما شرکتی هستیم که تکنولوژی را بر اساس ارتباط شکل داده‌‌ایم و به کمک هم مردم را مرکز تکنولوژی قرار داده‌‌ایم و می‌‌توانیم با هم اقتصاد بزرگ‌تری بسازیم. زاکربرگ با اشاره به اینکه نام «فیس‌بوک» بیان‌کننده همه آنچه این شرکت در حال‌حاضر انجام می‌دهد، نیست و صرفا به یک محصول محدود شده، گفت: بر همین اساس که ما چه هستیم و چه می‌‌خواهیم بسازیم نام فیس‌بوک را به متاورس تغییر داده‌‌ایم.

متاورس یا آرمان‌شهر‌مجازی چیزی است که این روزها در سیلیکون‌ولی زیاد به گوش می‌خورد اما خود زاکربرگ یکی از کسانی است که در این زمینه پیشتر هم صحبت کرده بود. هدف فیس‌بوک از این تغییر نام بازنمایی از تمرکز بر ساخت متاورس یا آرمان‌شهر ‌‌‌مجازی (metaverse) است، متاورس عبارتی نوظهور در فضای اینترنت است که اشاره به تغییر ماهیتی دارد که شرکت‌‌هایی چون فیس‌بوک را از یک شبکه اجتماعی یا شرکت صرف تکنولوژی به شرکتی با شمولیت بیشتر و دایره محصولی متفاوت تعریف می‌‌کند.

زاکربرگ در مطلبی در بلاگ فیس‌بوک نوشته است که ساختار شرکت فیس‌بوک تغییر نخواهد کرد اما تغییراتی در نحوه گزارش‌های مالی در پیش خواهد بود. همچنین قرار است نام اختصاری معامله سهام فیس‌بوک در بازار سهام هم از اول دسامبر به MVRS تغییر کند. همین اخبار باعث افزایش ۴‌درصدی قیمت سهام فیس‌بوک شد.

بنیانگذار فیس‌بوک اعتقاد دارد که آینده عینک‌‌های‌مجازی جایگاهی است که امروزه تلفن‌های هوشمند در دست دارند. متاورس با استفاده از واقعیت‌مجازی، واقعیت افزوده، آواتارها و تصویرسازی‌‌های کامپیوتری مرزهای میان زندگی آنلاین و فیزیکی افراد را از میان برمی‌دارد.

فیس‌بوک با این تغییر برند شرکت مادر خود را به‌نام «متا» تغییر می‌دهد؛ مشابه آنچه در تغییر نام شرکت گوگل به آلفابت انجام شد اما نام گوگل روی سرویس موتور جست‌وجوی شرکت باقی ماند.

فیس‌بوک در حال‌‌حاضر بیش از ۱۰‌هزار کارمند دارد که روی محصولات مختلفی از جمله عینک‌‌‌‌های واقعیت‌‌مجازی کار می‌کنند. مارک زاکربرگ اعتقاد دارد در آینده عینک‌‌های واقعیت‌‌مجازی جایگاهی مثل تلفن‌های هوشمند امروزه را به‌‌دست خواهند گرفت. او در تابستان امسال در گفت‌‌وگو با ورج گفته بود که طی چند سال آینده این شرکت به‌‌طور کامل از یک شبکه اجتماعی به سمت یک شرکت متاورس حرکت خواهد کرد.

فیس‌بوک از این تغییر برند اهداف دیگری را هم مد‌نظر دارد از جمله اینکه به شکلی از زیر فشار افکار عمومی و نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری بیرون بیاید. طی هفته‌های اخیر افشاگری یک کارمند سابق فیس‌بوک به‌نام Frances Hauge باعث دردسرهای زیادی برای زاکربرگ شده و حتی اخیرا یک دادستان در واشنگتن خود زاکربرگ را به‌خاطر مطلع‌بودن از ماجرای رسوایی فروش اطلاعات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده است.

تنها ساعاتی بعد از مشخص‌شدن نام جدید فیس‌بوک اعلام شد که شرکت «متا» به‌دنبال ساخت یک ساعت هوشمند است.سایت بلومبرگ تصویری را منتشر کرد که ساعت هوشمندی با گوشه‌های گرد مشابه اپل‌واچ نشان می‌دهد که دوربینی در یک فرورفتگی در روی صفحه دارد.