حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حسن درویشیان تاکید کرد: یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور مصادف با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر اعضای شوراهای شهر و شهرداران سراسر کشور، بر‌گزاری جلسات آگاه‌‌سازی و توجیهی برای دستگاه‌های اجرایی است. هدف سازمان از بر‌گزاری این جلسات آشنا کردن یا یادآوری برخی وظایف قانونی و همچنین توجه دادن به مقررات است تا جهل به قانون و مقررات باعث انحراف و تخلف نشود.

وی با اشاره به بسته هدیه سازمان بازرسی کل کشور به دولت گفت: سازمان بازرسی کل کشور در راستای کمک به دولت جدید، چالش‌‌ها و آسیب‌‌های کلان هر حوزه به همراه راهکارهای پیشنهادی جهت رفع این چالش‌‌ها و آسیب‌‌ها را طی یک بسته هدیه به وزرا ارائه می‌کند. وی با اشاره به بسته هدیه سازمان بازرسی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از موضوعاتی که در گزارش سازمان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن پرداخته‌‌شده، موضوع فضای‌مجازی است.  متاسفانه شورای‌عالی فضای‌مجازی در دوره‌های گذشته خیلی جدی گرفته نشده و باید جلسات این شورا مرتبا برگزار شود. درویشیان معتقد است علت استقبال‌نکردن کاربران از پلت‌فرم‌‌های داخلی شبکه‌های اجتماعی، ضعف و کیفیت پایین این شبکه‌هاست. در همین راستا در بسته هدیه سازمان بازرسی، پیشنهاداتی برای بهبود شرایط شبکه‌های اجتماعی داخلی به وزارت ارتباطات ارائه شد. وی با اشاره به آمار استفاده از شبکه اجتماعی خارجی در کشور گفت: آمارهای رسمی وزارت ارتباطات موید این موضوع است که بخش زیادی از مصرف اینترنت کشور از بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام، تلگرام و  واتس‌اپ  است.

درویشیان با تاکید بر ضرورت تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: مواضع اخیر شما نشان‌دهنده این است که درباره اجرای شبکه ملی اطلاعات اهتمام جدی دارید. متاسفانه کار در این حوزه آن‌‌طور که انتظار می‌رفت پیش‌نرفته و ضرورت دارد عملیاتی‌شدن این شبکه تسریع شود. عضو شورای‌عالی قوه قضائیه با تاکید بر اجرای دولت الکترونیک گفت: سال‌ها و در برنامه‌های متعدد پنج‌‌ساله کشور قرار است دولت الکترونیک اجرا شود ولی هنوز به سرانجام نرسیده است. البته اطلاع داریم که دستگاه‌های اجرایی دارای بانک‌‌های اطلاعاتی در به اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات مقاومت می‌کنند که باید در قانون ضمانت اجرایی معتبری برای تمکین دستگاه‌ها برای تبادل اطلاعات پیش‌‌بینی شود.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور و تاکید رئیس قوه‌قضائیه در مراسم سالگرد تاسیس سازمان، نظارت هوشمند و الکترونیک است که قاعدتا تحقق دولت الکترونیک به تحقق این هدف کمک می‌کند که بسیار حائزاهمیت است. سازمان بازرسی کل کشور به تعدادی از سامانه‌های دستگاه‌ها دسترسی پیدا کرده است؛ اما توسعه این امر نیازمند اهتمام جدی دولت است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوع دیگری که بررسی‌‌های کارشناسی سازمان بازرسی موید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات درباره تلفن‌ثابت است. باید شرایط مناسبی برای توسعه تلفن‌ثابت فراهم شود، زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن‌ثابت را بر تلفن‌همراه ترجیح می‌دهند. وی افزود: پیشنهاد مشخص سازمان بازرسی کل کشور درباره مشکلات خدمات تلفن‌ثابت، خارج‌کردن شبکه مخابرات از انحصار است.